Monday, October 31, 2005

Stefan Holm

Jag såg en intervju på tv där Stefan Holm fick svara på frågor som poeten Bob Hansson ställde. Jag är väldigt ointresserad av sport och har få gånger njutit av ett idrottevenemang, och då ofta har njutningen bestått av skadeglädje. Men Stefan Holm facinerar mig. Han är den ena idrottsman/kvinna som jag inte är i stort sett likgiltig för.

Orsaken till det hela är det att han är en tönt. På fritiden ägnar han all tid åt att ladda upp inför mästerskapen till den grad att det enda som skiljer honom från en finnig Star Trek-nörd är att han har fru och barn. När det väl är tävling och han ska hoppa så har Holm ett rörelsemönster som påminner om Dustin Hoffmans i "Rain Man". Stefan Holm är ingen cool idrottsman. Medan hans kompisar var ute och söp i sin ungdom så höll han på att träna. Stefan Holm är ingen av de där irriterande typerna som spelar bad guys i amerikanske high school filmer, han är snarare tönten som i slutet vinner tjejen.

Vanligtvis brukar jag ha svårt att förstå hur en människa kan vara så bisarrt målmedveten att de kan offra sitt familjeliv bara för att bli bäst på att göra en fysisk ansträngning. Men i Stefan Holms fall kan jag förstå honom. Det är nåt lätt autistiskt, nåt sorts tvångsbeteende, över hans beteende på plan. Han MÅSTE klara av den där höjden, annars går allt åt helvete. Jag menar inte att han nåt sorts begåvningshandikapp på riktigt, bara att han har de där vibbarna.

Jag tycker inte det är nåt coolt med nörderier. Det är snarare rätt patetiskt många gånger. Men när en snubbes nörderi slutar med att han blir bäst i världen genom att hoppa över en pinne så blir det en helt annan pryl. Dessutom så är Stefan Holm ingen stöddig jävel, raka motsatsen mot en jobbig typ som Zlatan. Stefan Holm är dessutom skrivkunnig och är med och vinner "På Spåret". Lite ovanligt för en idrottsstjärna. Vanligtvis brukar ett vm-guld innebära att man spelar in kass eurodisco på skiva eller börjar sniffa kokain. Ibland både och, som i fallet Björn Borg. Men även fast Stefan Holm lyckades bli bäst i världen 2001 så har han fortsatt med att vara en nörd. Det är respekt. Jag hoppas att allt kommer gå väl för Holm, det förtjänar han.

Men om han spelar in en singel nån gång i framtiden kommer jag däremot förlora all respekt. Så var försiktig Holm!

No comments: