Saturday, October 08, 2005

Just nu

En kort populärkulturell genomgång:

Tv-serien "Lost" har ju blivit sjukt popuklär. Jag kan förstå varför. Jag har själv sett alla avsnitten av första säsongen, och igår avnjöt jag det första från säsong två. Serien tar en minst sagt bisarr vändpunkt känns det som. Är den så jävla bra egentligen serien? Både ja och nej. Visst känns många skeenden väldigt sökta och framtvingade, och de tillbakablickarna blir ofta rätt övertydliga, men å andra sidan är serien så beroendeframkallande spännande att det är svårt att klaga.

Just nu lyssnar jag på Leonard Cohens senaste skiva "Dear Heather". Det är som om han har slutat sjunga nån gång på 80-talet och nu bara viskar fram saker som hans kör förstärker. Men han är fortfarande en stor poet. Men han är inte lika bra som på 70-talet. "One of us cannot be wrong"... Vilken låt. Storartad poesi som avslutas med desperata skrik av ångest. Han är även en stor författare. Boken "Älsklingsleken" som han har författat är en av mina favoriter.

No comments: