Tuesday, October 04, 2005

En idé till en novell

Jag har fått en lysande idé till en novell.

Det ska vara en berättelse om en mans liv. Den kommer börja med dessa rader: "Han ansågs vara ett geni, men hans IQ var inte högre än att han med nöd och näppe kunde öppna en dörr".

Därefter berättar jag historien om personens tragiska barndom. Han är opopulär i skolan. Alla hans vänner är antingen förståndshandikappade eller kristdemokrater, och det är ofta svårt att se skillnad på de båda grupperna.

Men i hans övre tonår så förändras historien. Han möter en tjej som har allt han inte har. Charm. Elegans. Humor. Intimhygien. De inleder ett förhållande fullt av motgångar. De enda de har gemensamt är deras heterosexualitet, och det tycker han är mer än tillräckligt.

Jag vet inte vad jag ska döpa novellen till, men jag funderar på "The Life of Fredrik Virtanen".

(Alla liknelser med riktiga personer är givetvis slumpartade och har ingenting att göra med verkligheten).

No comments: