Wednesday, October 26, 2005

Alice

Nu när snön har fallit och lagt sig i ett täckte, ett täcke som kanske smälter bort imorgon men som återvänder snart igen, så kommer jag att tänka på Eldkvarns låt "Alice":

"Elefanter och clowner från Cirkus Scott
Miss Norrköping vinka' och jag vinka' tillbaks
se'n kom Floyd Patterson
på ett lastbilsflak

Och snön föll, snön föll, snön föll, snön föll"

Det är en ganska bra låt, ingen av deras bästa, och jag är fortfarande lite rädd för allt som låter det minsta likt Ulf Lundell. Men det är fortfarande en bra låt, en lång låt med mycket text och skiftande stämningar.

"Jag lärde mig att arbeta
jag växte upp till man
Goda år och hårda år
avlöste varann'
Nu går jag under skyarna
på ladugårdsbacken
Alice jag ser dig än i blå jeans
och halmhatten i nacken
Må dörrarna bakom mig
alltid hållas öppna
och jag bär din läderjacka
tätt omkring mitt hjärta"

No comments: