Tuesday, October 18, 2005

Spelningen i Globen

Jag surfar in på aftonbladet och läser Markus Larssons totala sågning av Dylans konsert igår i Globen. Den gör mig faktiskt inte det minsta orolig över den kommande spelningen på fredag som jag ska besöka. För det första så har jag självinsikt nog att inse att jag skulle älska spelningen om han så bara stod där och sjöng barnvisor i två timmar. Och för det andra så hr jag lyssnat på många liveupptagningar från hans senaste turnéer och inte tyckt alls att det låtit dåligt. Hans omstöpningar av gamla klassiker fungerar bra, och hans frasering är alltid på topp. Bandet är, vad folk än säger, alltid tajt och spelar alltid bra. Det är ingen slump att han har just det kompbandet som han har, de är livemusiker ut i fingerspetsarna. För det tredje har jag också läst positiva omdömmen om gårdagens konsert. Per Backman på svenska dagbladet, ja han som de baserat Per Bäckman på, gillade spelningen och fick visst medhåll av många.

Kommer spelningen vara framförd av en spänstig tjugoåring? Kommer Dylan ryta ut "Like a rolling stone" som han gjorde -66? Kommer han dansa som han gjorde -75? Självklart inte. Gubben är 60+. Man kan inte gå dit och förvänta sig att höra samma sorters låtar som han spelade när han stod ensam på scen med gitarr i Carnage Hall -63. Men däremot kan man gå dit och förvänta sig en blandning av de största klassikerna från "Highway 61 Revisited" med hans egna personliga favoriter från "Under the red sky", framfört av en karl som känner sina låtar så väl vid det här laget att han kan ta dess beståndsdelar och göra något nytt av dem. Jag hör hellre "To Ramona" i en träsblues variant än i en akustisk version han kunde ha spelat på samma sätt i 40 år. (Aftonbladet verkar förresten avsky träskblues. Varje gång de vill beskriva nån sorts rock de inte gillar så använder de ordet "trött träskblues"). Bob Dylans bästa år ligger bakom honom. Men jag tror på det han bevisade på senaste skivan "Love and Theft". Bara för att du gör en annan sak än du gjort förr så betyder det inte att det är dåligt.

No comments: