Tuesday, October 04, 2005

Dylan. Oktober. Tjugoförsta.

Jag köpte biljetterna till Bob Dylans show i Göteborg redan första dagen de släpptes, eller rättare sagt tre minuter efter att de släpptes, men nu har jag alltså även köpt tågbiljetten. Nu börjar jag fatta att det kommer ske på riktigt. Att jag kommer få se den största artisten av dem alla live, och kanske tillochmed höra världens bästa låt genom tiderna "Like a Rolling Stone" framföras av den person som skrev den och spelade in den för första gången på skiva i Juni 1965.

Ja, jag har givetvis en lista på de bästa låtarna som gjorts. En tio-i-topp som förändras ganska ofta, men som nu börjar bli ganska så säker. Jag säger inte att den är perfekt. Men just idag, den fjärde oktober 2005, så känner jag såhär:


1.
Bob Dylan "Like a Rolling Stone"
2.
Bob Dylan "Visions of Johanna"
3.
Bruce Springsteen "Backstreets"
4.
Van Morrison "The Way Young Lovers Do"
5.
Cornelis Vreeswijk "Fredrik Åkares Morgonpsalm"
6.
Solomon Burke "None of us are free"
7.
Bob Dylan "Tangled up in Blue"
8.
Nina Simone "I Put a Spell on You"
9.
Bruce Springsteen "Thunder Road"
10.
Marvin Gaye "Lets get it on"

Det är väl ganska okej?

No comments: