Sunday, February 01, 2009

GBG Filmfestival + annat


Sedan igår hemkommen från en tre nätter lång visit på Göteborg Filmfestival. Bra dagar. Bra nätter. Bra filmer. Bra fester. Bakfull som en gris var jag igår efter tre dagars alkoholintag, men värt var det.

De filmer jag såg höll inte lika jämn klass som förra årets: Men jag är nöjd ändå. Kort sammanfattning och rangordning:

Frost/Nixon: En film som kretsar kring talkshowvärden David Frosts intervjuer med Richard Nixon, i samband med hans avgång efter Watergate. Det kan låta ointressant, men var faktiskt en otroligt spännande historia. En nagelbitare som stor del levde på det fantastiska spelet från Frank Languella som spelar Nixon. Han fyllde varje filmruta med sin uppenbarelse. Det bästa jag såg under festivalen. Oerhört och överraskande bra film.
Eldorado: Belgisk roadmovie. Inte särskilt mycket att hänga i julgranen. Lite för många crazy infall tog död på de genuint roliga eller allvarliga scenerna. Som en väldigt utdragen novellfilm.
Forbidden Fruit: Finsk uppväxtstory. En fin film om två tjejer som bryter ut från sina leastadianska uppväxter. Dessutom kan jag inte göra nåt annat än att gilla en film där det dyker upp en karaktär som är filmnörd, försöker dra dåliga sexskämt, utför taskiga raggningsförsök och heter Toni.
Synechdoche, New York: Charlie Kaufmans regidebut. Jag har älskat de tidigare filmerna han skrivit manus till (Adaptation, I huvudet på John Malkovich, Eternal Sunshine b.la), men det här var en besvikelse. Alla andra jag pratat med har älskat denna, men jag fann den alldeles för mörk, osammanhängande och utsvävande. Det fanns många guldkorn, men för det mesta kändes det som om manusförfattaren försöka bevisa hur smart han är!
Butiful Cauntri: Ja, titeln stavas så. En dokumentär om miljöfarligt avfall i Italien. Trots att ämnet var förbannat intressant, och "huvudpersonen" var en mycket engagerad och ständigt förbannad miljöinspektör så var dokumentären rätt trist. Som ett väldigt långt tevereportage.
Captive: En rysk krigsfilm. Lysande foto. Kargt och hänsynslöst, men hjärtskärande slut. En bra film trots sina ovässade kanter.

----

De uppmärksamma har säkert upptäckt min lilla Last.Fm-ruta som dykt upp här bloggen. En kul grej, men min nördiga sida stör sig på tanken att all musik som jag spelar på CD eller LP inte dyker upp. Det är ett hårt jag lever.

----

Det ÄR ett hårt liv jag lever. Men JAG har i alla fall inget att skämmas över. DET känns bra i alla fall. Jag vet vad ni tänker. Jag överanvänder VERSALER.

---

Jag satt och gjorde backup på gamla filer idag. Texter, bilder, videor, annat som ligger på en hårddisk som kanske kan slänga in handduk vilken dag som helst. Började läsa gamla blogginlägg från förr. Har ett 140 sidor långt dokument med allt jag skrev mellan 2003 till hösten 2007. De sista åren under den tiden började jag skriva långa berättelser där mitt eget liv blev nån sorts serie. Här kan ni läsa det som blev den sista "krönikan". Det slutar med att jag börjar Molkoms Folkhögskola. Fascinerande åtminstone för mig själv att läsa om vilka förhoppningar man hade. Jag minns att jag slutade med dem eftersom jag insåg att det inte skulle kunna gå att vara så självutlämnande utan att lämna ut andra, när jag nu skulle bo på ett så begränsat geografiskt och socialt ställe. Nu... Nu vet jag inte längre. Kanske borde börja med det. Eller sätta igång igen i juni när jag flyr härifrån. Jag vet bara att jag har historier jag känner att jag måste berätta. De har börjat bubbla upp inom mig.

---

Jag vet att jag är dåligt på att höra av mig. A-, min vän från Norrköping, vi får snacka nån dag här så ska jag uppdatera dig om den senaste tidens dramatiska händelser. Det gäller er andra också. Men ikväll är jag för trött! Vi hörs snart igen. Tja.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.