Monday, February 16, 2009

"Rentun Ruusu" -Om vådan att supa i bilar


Klockan är lite väl mycket nu. 03.16. Ajdå. Skrev just färdigt första utkastet på senaste manuset. Det har varit en lång helgs skrivande, för att inte överdriva alltför mycket. Ska upp och börja skolan vid åtta. Inte många timmars sömn alltså.

Men mitt sista bidrag för den här natten blir denna video. Jag satt tidigare under dagen och hade lite gamla Hurriganesklipp som bakgrundsmusik. De finska sluskrockarna från -70 och -80-talet hade inte bara odödliga hockeyfrillor, utan skrev både en och två riktigt sköna låtar. Mer om dem senare. Men denna botanisering av finsk populärkultur med koskenbetoning ledde mig till det här klippet från "Rentun Ruusu". En ganska schysst finsk biopic om den inhemska artisten Irwin Goodman. Det närmaste finnarna kommer "Walk the line" antar jag...

Den här scenen minns jag som filmens höjdpunkt. Den är otextad, och mina kunskaper i mitt egentligen modersmål är alltför begränsade för att jag ska kunna ge någon större översättning. Men jag tror den är lika rolig för det, denna kavalkad av samtliga fördomar man kan tänkas ha om våra bröder i öst. Så här kunde det alltså gå till på 70-talet om du fastnade i en alkoholkontroll i Finland. Då är det tur om man har uppfinniga vänner i åkeribranschen...

Mer finsk kultur följer.

1 comment:

Anonymous said...

Irwin Goodman var en skön finsk lirare, som jag inte vet om vi har nån motsvarighet i det här landet: det skulle väl isåfall vara Eddie Meduza hur hemskt det än låter. Hans bästa verk i mina ögon är "Härmäläinen perusjuntti". I mina ögon skulle det kunna tjäna som alternativ nationalsång för Finland.