Monday, February 23, 2009

"ååååh, Toni!"

Ibland blir man sugen på en rejäl egotripp. Jag har alltid varit nöjd med mitt förnamn, det är tillräckligt ovanligt och manligt för att passa in på min uppenbarelse. Eller ja, visst, det är ju ett kvinnonamn i större delar av västvärlden. Men i Finland så är "Toni" ett namn lika coolt som nånsin "Jack" eller "Rambo" i USA. Det är helt sant. Jag lovar.

Den där egotrippen, ja. I min upptäckarglädje över Spotify, som jag fortsätter tjata om, så blev jag nyfiken på hur många sånger som egentligen heter samma som mig. Kanske kunde jag hitta ett personligt anthem? Jodå. Det finns många låtar som innehåller namnet i titeln, men den som jag fastnade mest för var La Costa Bravas "Toni".

Sången i sig är en knappt tre minuter lång spansk popdänga som låter lika mycket sandstrand som Hennes & Mauritz. Refrängen är lika enkel som genial: "åååååÅÅÅh, Toni". Jag har ingen aning om vad texten handlar om, men det spelar ingen större roll. Melodin sätter sig på hjärnan efter två sekunder, och även om man först kan uppleva den lite för glad och slätstruken så vill man bara dra på sig converseskorna och ragga på nittonåringar. Ungefär samma effekt som jag har på människor, antar jag.

Den här trenden spred sig under fredagens organiserade alkoholintag i grupp: och rätt som det var så hade samtliga närvarande hittat sitt personliga anthem. Lite avundsjuk blev jag på min korridorrsgranne som fick en skön reggae.

Ni som är intresserade av att höra denna poppärla som (kanske) besjunger mig på spotify, klicka här: http://open.spotify.com/track/6TAPcL70XyYqnDikGIbhoW

Smolk i bägaren: Läste rubrikerna på Aftonbladet i dag. En 51-årig man som dräpt en kvinna i Gällivare ställs inför rätta i dag. Han bär namnet... Toni. Vi får hoppas att kvällstidningarna fortsätter kalla honom vid sitt fulla namn, och inte får för sig att bara omnämna honom vid förnamn. Som pacifist och antivåldsyrkare vill jag gärna hålla mitt namn rent från diverse underliga associationer.

(Jag ber till Gud att inte min vägran till att använda smileys ska få folk att missa de ironiska undertonerna i den gångna texten...)

No comments: