Tuesday, December 02, 2008

Woody


Ni behöver egentligen bara se de första fyrtio sekunderna av de här klippet. Det är den första scenen i hans mästerverk "Annie Hall"

Med sin hyfsat nördiga humor lyckas Woody Allen här sätta fingret på en 22-årig norrlännings öden och äventyr. För att recitera vad som sägs i videon: "I would never want to belong to any club that would have someone like me for a member." That's the key joke of my adult life, in terms of my relationships with women.

Liknelsen brukar komma med jämna mellanrum, att jag skulle vara lik Woody Allen. Senast idag var det någon som sa nåt om att jag skulle vara en Woody-Light. Likheterna är rätt få, men kanske slående: Glasögonen, det neurotiska sättet, de sexfixerade skämten och den pessimistiska livssynen. Det finns lyckligtvis många skillnader mellan mig och Allen, jag är förhoppningvis inte lika pervers eller irriterande. Men visst är han en av mina stora förebilder som filmskapare. Tyvärr är jag långtifrån lika banbrytande och intelligent...

Men det där med kvinnorna... Jo, nog har jag precis som Woody lyckats para ihop mig med kvinnor som är "ovanför min liga", och det har jag nog mer ofta gjort tack vare min käft än mina icke-existerande biceps. Men i gengäld så har alla dessa relationer, precis som för karaktären Alvy Singer i "Annie Hall", haft en tendens att sluta kaotiskt. Mina tillkortakommanden kan alltså balanserar rätt bra med mina framgångar. Just nu befinner jag mig i en situation lika knepig som lustig, och risken att jag kommer få ännu mera manusstofft än jag redan har är överhängande.

Slutcitat:
I thought of that old joke, y'know, the, this... this guy goes to a psychiatrist and says, "Doc, uh, my brother's crazy; he thinks he's a chicken." And, uh, the doctor says, "Well, why don't you turn him in?" The guy says, "I would, but I need the eggs." Well, I guess that's pretty much now how I feel about relationships; y'know, they're totally irrational, and crazy, and absurd, and... but, uh, I guess we keep goin' through it because, uh, most of us... need the eggs.

1 comment:

Anonymous said...

"Please accept my resignation. I don’t care to belong to any club that will have me as a member"

Klockrent citat. Lennon lär vara förknippad med det också, men nog var det Marx som gjorde det känt i "Groucho and Me" från 1959.

Dina nedstämda bloggar är som alltid bra, även om det är tråkigt när det går på röven. Om det nu är så att de spelar i en annan division, så bara häng kvar, man blir som man umgås.