Tuesday, November 13, 2007

Sea of Love

Ikväll så såg jag och ett trevligt sällskap thrillern "Sea of love" från 1989, men Al Pacino och Ellen Barkin i huvudrollerna. Det var några år sen jag såg den sist, men den var faktiskt lika bra som jag mindes den. En rökig 80-tals thriller med en doft av sensuella saxofoner. Jag var ett lite för stort Al Pacino-fan nånstans där i högstadiet, men även med lite mindre partiska ögon kan jag se vilken fantastisk rollprestation Pacino himself utförde i denna rätt spännande sak.

Men nu till det som fick igång mina motorer, och ett bevis på vilken obotlig nörd jag innerst inne är: Att se tre stycken skådespelare i småroller som senare skulle återkomma både en och två gånger i den ypperliga tv-serien "Vita Huset".

John Goodman hade kanske en ganska obetydlig roll i den rätt sopiga femte säsongen av serien, och att bara se honom väckte inga Aaron Sorkin-vibbar. Men när sedan den nu avlidne John Spencer -skådespelaren bakom stabschefen Leo McGarry!- åtföljs av Michael O'Neil som spelade Secret Service-agenten Ron Butterfield, då kunde jag inte hålla mig från att le igenkännande.

Vem spelar dessutom en otroligt liten, men störtskön roll, som "Random Black Guy" i en av filmernas inledningsscener? Samuel L. Jackson, i en av sina första roller. Otroligt underhållande.

När sedan eftertexterna börjar rulla så får den obotliga nörden i mig ännu en belöning som ackompanjerande musik: Tom Waits som sjunger "Sea of Love". Godis.

När jag sedan reflekterar över detta i efterhand, och speciellt nu när jag väl skriver om det i ett blogginlägg (!), så är det en sak som slår mig: Jag har så spenderat min tonår till att memorera helt fel saker...

2 comments:

Toni said...

Jaså, vad är det man borde memorera från den tiden?

Savela said...

Tja, geografi typ. Det periodiska systemet. Eller kanska ägnat högstadiet åt att typ jaga kvinnor istället för sällsynta dvd-utgåvor. Sånt jag gör nuförtiden alltså.