Saturday, November 10, 2007

Lars Ohly imponerar

Nu blir det ännu ett politiskt inlägg: Jag lovar att inte göra om det misstaget på ett tag i alla fall. Nästa gång skriver jag något om öl och kvinnfolk, ok?

Men på DN's nätupplaga (var gick det fel? när började jag läsa DN?) så skriver Lars Ohly, Sveriges kanske just nu osynligaste politiker, ett både självkritiskt och välskrivet debattinlägg om skolpolitiken. Han menar att vänstern varit rätt slarviga i sin iver att försvara det nuvarande skolpolitiken, och att det är något som måste fixas till. Samtidigt passar han på att -om vi ska prata Molkommetaforer- pissa i övriga riksagspartiers müsli när han förklarar att deras syn på skolväsendet inte är så vettigt heller.

Det ska bli kul att se hur Vänsterpartiets framtid kommer ty sig i nästa riksdagsval. Om jag inte har fel så är det bara kristdemokraterna som har en värre sits än dem. Ohlys roll som partiledare är nog långt ifrån självklar. Man kan ju knappast anklaga killen för att vara ett charmtroll. Men det här debattinlägget visar väl på nåt sätt att kraven på förnyelse även kommit till V. Att det är ett generationsbyte inom politiken är kanske ingen nyhet, men det har tagit vissa längre tid än andra att hänga med i svängarna.

1 comment:

Toni said...

nåja, det var rätt rubrik iaf... Och kanske skule Ohly gjort en stöddigare framfart. Schyman syntes ju åtminstone väl när hon var partiledare...Nåja... Det spelar ingen roll. Personligen ser jag hellre tusen Ohly framför Schyman. Nu har man ju kunnat tänka sig rösta på vpk igen... hehe.