Monday, November 05, 2007

Moderata skandaler

Nu är moderaterna i blåsväder igen. Jag måste erkänna att en del av mig är rakt av skadeglad: När en regering som man inte sympatiserar med blir kritiserade så är det på nåt sätt en kompensation för allt djävulskap dessa styrande har orsakat under deras regeringsperiod. Men man blir ju också, inte helt utan orsak, smått förbannad.

Efter att hela "Reinfeldts statssekreterare dricker sig packad under krisjour och slaskar tunga med Philblad från TV4 och ljuger om det"-affären mer eller mindre blåst över så har alltså en gammal klassiker seglat upp till ytan. Moderater betalar inte skatt. Nu är det nya statssekretaren Nicola Clase som kört nåt svartbygge för 68.000 och därefter blivit avslöjad. Snart ramlar det in nya avslöjanden i media som svartbyggen och svart städhjälp.

Mina reflektioner:

Det tog inte länge innan det moderata försvarstalet från urminnestider kommer flygandes: Det svenska skattetrycket, upprättat av socialdemokraterna, är orsaken till att stackars svenska politiker måste ta svart städ- och bygghjälp. Min kommentar: Fuck off. Lagar är lagar, följ dem eller gå hem. Om en graffitimålare (som jag har klart mer sympati för) skulle köra med samma argument skulle polisen förmodligen bara skratta och sätta en sula i ryggen på den som just pläderat försvarstal. För i det här fallet blir det dessutom pinsamt tydligt när det knappast är tal om några fattiga knegare vi talar om. Nej, här har vi EU-parlamentariker med efternamn som doftar privatskola och negerslavar i källaren. Bygger du en altan för nästan 70.000 ska du kanske inte klaga på att du inte har stålar att betala skatten.

Nånstans får jag också lite huvudvärk av att svenska medier plötsligt upptäcker en handfull skattebrott bland våra vänner i regeringen. Givetvis har det här varit dåligt bevarade hemligheter som grabbarna på Expressen, Aftonbladet och Dagens Nyliberalheter suttit och tryckt på ett tag och väntat på att släppa när stunden varit den rätta. Och när är det bättre att släppa en skandal än... efter en annan!


Jag inser att jag aldrig kommer bli någon större politisk krönikör, men så mycket kan jag väl tro och anse som att regeringen Reinfeldt fått ett än mer skamfilat rykte av den här historien, särskilt eftersom det är en i raden av relativt många. Skadeglad Norrlänning vs. Borgarbrackor i kostym: 1-0

No comments: