Sunday, September 02, 2007

Bruce Springsteen och the E street band

Jag trodde aldrig att det skulle bli av –och är fortfarande föreberedd på att nåt ska skita sig-, men det verkar som om jag ska få se Bruce Springsteen & E Street Band framföra några av sina låtar live.

Jepp, jag fick tag i biljetter till spelningen. Det känns som ett litet mirakel. Speciellt efter att ha läst denna artikel... Springsteen har länge varit en av mina absoluta favoriter. Hans rykte som liveartist har alltid varit en av de där myterna man vill få besannade inför sina ögon. Nu har jag alltså tagit första steget inför att uppfylla den svettiga drömmen om rock and roll i dess puraste form. Den tionde december är det meningen att jag ska befinna mig på Globens arena och bevittna denna händelse. Det kan bli riktigt stort.

Förutom undertecknad så kommer jag få sällskap av D-, min klasskamrat, och G- och dennes flickvän A-. G- och A- mötte jag första gången på Hultsfred i somras, och det ska bli ett kärt återseende. Den gången satt vi i mitt tält och sjöng ”Dancing in the dark”, ett svårförglömligt ögonblick. Mycket osäkert om Bruce sjunger denna pärla i Globen.

Bruce nya singel heter alltså ”Radio Nowhere”. Den finns att ladda ner här. Lovar den gott inför nya skivan? Tja… Det vette fan. Det är en bra låt. Men efter de två första genomlyssningarna så är det varken mer eller mindre. När det kommer till Springsteen och E Street Band så vill jag ha delikat rock som dansar i gränslandet mellan småstadstragik och förlösandet i ankomsten av lördagskväll. ”Radio Nowhere” låter mest som amerikansk radiorock (passande nog). Vill man vara elak kan man säga att den låter som en outtake till ”The Rising”. Men än ska jag inte fördöma låtmaterialet på kommande skivan ”Magic”. Precis som nyss nämnda ”The Rising” är chansen stor att låtarna växer efter ytterligare lyssningar, och ”Radio Nowhere” är absolut inte en dålig låt. I livekostym kan den säkert svänga rätt ordenligt.

3 comments:

Anonymous said...

Du får berätta i detalj om konsären sen, hoppas den är riktigt bra men snälla gö ringens åndär låt redögörelse jag tycker det är så jobbigt att läsa även om jag känner igen mig när det kommer till nördigheten :P hru du sen kan komma ihåg exakt vad du tycker om varje låt som spelades är ett mysterium för mig..... du ahr förresten inte kommenterat min senaste blogg! och jag som ansträngde mig för att vara rolig :(

Anonymous said...

Jag är otroligt imponerad och alldeles tokglad att, som G- uttryckte det, "en styck Toni som verkligen ville och lyckades", verkligen fick tag i biljetter. Låg på en säng i Grekland när jag fick meddelandet om att biljetterna var fixade (min polare som skulle försöka lyckades inte) och gjorde genast roliga ljud och krumbukter som slutade med att fötterna var på väggen och i taket och alla stirrade på mig som på ett djur på zoo. Jag längtar till den tionde! Och det låter som du har det underbart på folkis med! :-) Härligt!

Anonymous said...

Nu blev jag bara så jävla avundsjuk att det är lika bra att gå och lägga sig innan det blir värre. Satan.