Wednesday, September 05, 2007

Anekdot

Står vid rökrutan med de andra grabbarna. Fast jag röker inte själv, det gör jag aldrig. Men det är en bra samlingsplats. Vi pratar rock and roll. Jag drar en anekdot.

"Det var på högstadiet, i åttan tror jag. Det fanns en kille som hette K- som var en schysst lirare. Vi hade en svenska lektion som gick ut på att vi alla skulle skriva en kort berättelse under tio minuter och sen, en efter en, läsa upp våra historier för resten av klassen.

Sagt och gjort gjorde vi så och när det blev K-s tur så började han läsa en historia som i princip handlade om hur han var ute på stan och slog ner pensionärer. Visst, det var en omogen grej och mycket riktigt blev vår lärare sur och han får sätta sig ner och skriva en ny historia som han sen får läsa upp för klassen.

Tio minuter senare är det hans tur igen, nu har alla andra i klassen fått läsa upp sina historier. K- börjar läsa:
'Jag var ute på stan och gick. Plötsligt fick jag syn på en pensionär och jag gick fram och...'
Han han inte berätta mer innan vår lärare skrek till och skickade ut honom i korridoren.
'Nu går du ut och skriver en ny, glad, historia, och om du inte gör det så skickar jag dig till rektorn direkt!', säger vår lärare.

K- gick ut i korridoren. Han kommer in i klassrummet igen tio minuter senare och håller ett papper i handen. K- får ställa sig inför hela klassen för att berätta sin historia... Han tvekar en sekund innan han öppnar munnen. Slänger en blick mot oss i klassen, sen mot läraren. Jag ser något glimta till i hans ögon innan han börjar läsa. Här kommer själva ögonblicket som jag anser vara så mycket rock and roll som det bara blir. K- börjar läsa:
'Jag hade just spöat två pensionärer när...'

Man kan kalla det omoget, omoraliskt eller vad fan som helst. Men när K- sedan återigen blir avbruten av en nu ursinnig lärare så gör han en segergest för att markera sin protest. Han vänder sedan självmant om och går ner till rektorexpeditionen. DET är rock and roll"

1 comment:

Anonymous said...

hahaha jag gjorde en liknande sak i mellanstadiet men då handlade det om feta människor......