Thursday, July 23, 2009

Tant Strul


I snart en vecka har jag haft denna sång i huvudet. Det är Tant Strul med deras undergroundhit "Slicka mig ren". Låten finns även att höra på Spotify, ifall ni vill höra den i avsevärt högre kvalitet.

Med tanke på refrängen, som är densama som titeln, så är det kanske olämpligt om jag skulle komma på mig själv med att sjunga den högt. Speciellt med tanke på att jag är hemma och hälsar på släkten i Kalix. Hade gärna föredragit att det vore den lika catchiga "Dunkar varmt" som fastnat, och som jag sedan haft en odödlig lust att nynna på varje vaken stund.

Är det refrängen syftning till en rejäl omgång med oralsex som är orsaken till att min tillfälliga fascination? Nejdå, det tror jag inte. Förmodligen så är det så enkelt som att det är en poppig, smått punkig, sång med mycket attityd och allsångsvänlig refräng. Kajsa Grytt (ja, Pluras omtalade ex-flickvän är sångaren i 80-tals aktiva Tant Strul) kunde lika gärna sjungit "Slicka min ren" vad mig anbelangar. I sådana fall hade nog till och med sametinget gjort denna melodi till en återkommande festhöjare på sina karaokekvällar.

Jag har givetvis, på ett mer intellektuellt plan, fastnat för denna låt av mer feministiska skäl. Men det är en helt annan historia.

---

Ja, jag återvänder snart med en redogörelse över min nuvarande visit i Kalix, och min just avklarade i Helsingborg. Då kommer jag varken skriva om Björn Skifs eller Kajsa Grytts sexliv. Vad jag planerar. På återhörande.

No comments: