Wednesday, May 06, 2009

Jenny Almsenius


Min gode vän M- tipsade mig för ett tag sen om Jenny Almsenius, en artist som han misstänkte att jag skulle gilla. En ung blond tjej som spelar en blandning mellan visa, blues och singer/songwriter. Hennes främsta inspiration tycks vara Cornelis Vreeswijk. Hon spelar munspel. Det tyckte åtminstone jag lät lovande.

Hon visade sig vara väldigt bra också. På hennes Myspace upptäckte jag i går att hon lagt ut några nya låtar, varav balladen "04.45 (Hejddå)" var en höjdare. Hon sjunger om att klä på sig tyst och smyga hemåt efter en natt i en främmande säng. "Jag tycker alldeles för mycket om dig, Hejdå". Det känns relevant, det känns vackert och det känns modernt. Om någon skulle skrivit en sån sång till mig nån gång, skulle jag vara nöjd i resten av mitt liv. Typ. Kolla upp låtarna, i alla fall.

Nu visar det sig att hon ska till Karlstad på fredag och spela på Café August på fredag. Jag vet inte hur eller med vem jag skulle kunna ta mig in och se denna konsert med. Jag är rädd för att de bristande lokaltrafikförbindelserna till Molkom ställer till det för mig igen. Att låna en bil och åka fram och tillbaka känns som ett alldeles för stort projekt. Vi får se hur det blir. I värsta fall slutar det med att jag tar några immande pilsner på mitt internatrum till tonerna av Almsenius "Kom hit och värm dig".

No comments: