Tuesday, May 19, 2009

Mer Youtube


Många videor från Tuben på sistone. Här kommer en till. För er som har spotify går den här länken lika bra: Scala & Kolacny Brothers - "Creep"

Det handlar alltså om en belgisk flickkör som gör en cover på Radioheads "Creep". Den där låten som alla olycklig kära tonåringar tycks lyssna på. (Video på originalet.)) Jag har alltid gillat låten, även om jag inte riktigt fastnar för den här "Du är så fin och jag är inte värdig dig"-grejen. (Det är underligt. Trots att det finns många områden där jag i svaga stunder kan vara självkritisk, osäker och tvekande, så har jag alldeles för bra självförtroende när det kommer till mina relationer med det motsatta könet. Jag har i princip hybris. Måste vara något norrländskt. Nåja. Skitsamma. Mer om det en annan gång.)

Resultatet av coverns beståndsdelar är lyckat. När den städade kören med sin stillsamma ackompanjemang sjunger "You're so fuckin' special!" så blir kontrasten väldigt spännande. Det borde vara komiskt. Men istället låter det bara jäkligt fint. Värt en lyssning alltså.

No comments: