Sunday, September 07, 2008

Good ol' Shoes

Nu är det dags för mig att slänga dem. Det bär emot, men efter den sista skogspromenaden och några vattenpölar senare så blev tillochmed lukten fördjävlig. Jag har köpt ett par nya, femhundra spänn kostade de, och även om det inte finns något skönare än ett par nya joggingskor så frågar jag mig återigen "Behövde jag verkligen ett par nya?"

Jo, det gör jag. De där skorna ni ser på bilden är både trasiga och söndertrampade. Jag köpte dem i början på förra sommaren i Norrköping och sedan dess har de fått leva med allt från en sommar med gatuvärvning till en tågluff som blev nådastöten.

Lördags förmiddag, något bakfull och med några för få timmar sömn under bältet, spenderade jag med Spettekakan och två av våra skolkamrater på shoppingrunda i Karlstad. Det finns inget ord jag tycker låter så fult: "Shopping". Det är nåt med överkonsumeringen, med köpstressen och med alla människor som rör sig som myror mellan alla butiker som får mig att uppleva ett shoppingcentrum så hotfullt. Visst tycker jag om att ha nya kläder lika mycket som nån annan, men jag kan inte låta bli att tänka på hur det känns som om man ibland inte köper saker för att man vill, utan för att man måste. För att det är rätt. För att det är fult att inte konsumera. Konsumera mera. Handla. Köpa. Nytt, Nya Saker, Gammalt är fult och dåligt. Tankarna snurrar i mitt huvud.

Jag slänger mina skor. Jag har köpt ett par nya. Eller har de köpt mig?

2 comments:

Anonymous said...

Du - konsumera is the shiet!

Anonymous said...

Jag väntar med spänning på en uppdatering i detta ämne... Hur bra är egentligen de nya skorna?