Tuesday, September 23, 2008

Borgerlig moralpanik

Jag läste alldeles nyss att en fruktansvärd massaker i Finland ägt rum -igen. En ung kille i Kauhajoki har gått in på sin skola med en Walter P22 och skjutit ihjäl tio personer, innan han tagit sitt eget liv. En ohygglig händelse.

Men det tar inte länge innan jag hittar en artikel i Dagens Nyheter som visar på den borgerliga moralpanik som tidningen med jämna mellanrum visar upp. En artikel så verklighetsfrånvänd och slätstruken att jag får huvudvärk. Läs här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=831822

I artikeln skriver en Clas Svahn med illa dold förtjusning över de uppenbara varningssignalerna till att den här killen var en renodlad psykopat. Citat:

"På sin My space-sajt skrev 22-åringen under rubriken "Här för" att han ville skapa nätverk och skaffa vänner. På frågan om han vill ha barn svarade han "nej"."


"Journalisten" skriver också:

I sin profil beskrev han sina intressen som "datorer, vapen, sex och öl". Men han var också intresserad av skräckfilm och nämner "Saw 1-3", "The Grudge" och "The Shining" som sina favoriter.


och som tredje avslutande citat:

På sajten hade Matti Saari, under signaturen Wumpscut86, lagt upp länkar till flera av sina favoritvideoklipp (...) . Först på listan finns en länk till Marilyn Mansons "The Nobodies" där en textrad lyder: "Vi är nollorna, vi vill bli någon"

Speciellt i detta stycke framstår moralpaniken skrattretande. Skulle denna kille ha begått massmord, eller blivit eggad, av att lyssna på Marilyn Manson? Har Stanley Kubticks mästerverk "The Shining" resulterat i tio oskyldiga människors död? Är man per automatik en samhällsfarlig människa om man inte vill ha barn? Är inte det en retorik som känns som hämtad ur den amerikanska kristna högern?

Jag hade i en svag stund trott att morgontidningarnas svar på Expressen -det vill säga Dagens Nyheter- hade en högre journalistisk agenda än att komma med insinuationer om videovåld. Har egentligen någonting förändrats sedan Studio S's dagar?

Ta istället och syna de andra detaljerna kring tragedin. Vad är det för ett samhälle som kan producera två skolskjutningar inom en väldigt kort tidsram? Kan det finska skolsystemet, känt för sin hårda och regelförda image á la Jan Björklund, ha slagit bakut? Kan det vara så -och nu ponerar jag för fullt- att detta är ett resultat av att Finland faktiskt har bland Europas mest liberala lagar för vapenlicens? Finns det inte ganska många beröringspunkter mellan de finska skolskjutningarna och de amerikanska?

Jag tycker personligen att ett samhälle ska akta sig från att ge artonåringar vapenlicens. Jag är också rädd för att den borgerliga knytnävspolitiken och liberalismen ligger bakom denna samhällsutveckling i Finland. En nation som bara rår om sina lyckade och förmögna innevånare manar till utanförskap. Utanförskap leder till våld. Detta våld, ironiskt nog, möts av en lika borgerlig moralpanik.

"Vi är nollorna. Vi vill bli någon."
Fundera på varför Marilyn Mansons fans faktiskt känner så...

Lyckligvis skulle något som detta inte kunna hända i Sverige. Vårat samhälle är ju mycket stabilare och mer medmänskligt. Eller?

10 comments:

Anonymous said...

Jag, som är en person som jobbar i skolor både i Norge och i Finaland; tror inte skolsystemet har något med denna händelse att göra. det är inte något militäriskt system vi har i skolorna. Men det finns kanske en gnutta respekt kvar för lärarna och detta leder till bättre inlärningsmiljö.
Däremot så kan kombinationen av inflytande från tex usa med uppmuntran till att våga, visa, göra,vara, tycka (i sig helt ok egenskaper)osv i kombination med den mörka sidan av den finska mentaliteten som säkert fortfarande endel av den uppväxande generationen "lider" av, vara farlig. Det är kanske inte tänkt man ska våga, visa, göra mörka tankar.
Det finns ungdomar överallt som mår dåligt, kommer alltid att finnas, att visa det på dethär viset är det sista vi vill.
allt är väldigt trist här i Finland idag, i morgon och en lång tid framåt.

Savela said...

Tack för ditt svar. Det är ett väldigt vettigt och väl skrivet inlägg du skriver. Jag uppskattar när någon kommer med kritik på ett "städat" sätt, dvs utan att sänka sig för lågt, som många näthatare oftast tenderar att göra.

Jag hoppas att det inte framstår som att jag använder denna tragiska händelse för att förolämpa det finska folket och jag har all förståelse för vad du känner. Jag är själv halvfinne och har stor respekt för Finland. Skriv gärna igen.

Savela said...

Jag vill bara tillägga dock att jag inte håller med i att det skulle vara negativt att uttrycka sina känslor, även om de är mörka och nedstämda. Det finska svårmodet beror kanske just på det att det anses "fult" att visa sitt känsloliv öppet, om man inte är aspackad vill säga. Om ingen lyssnar på ungdomar med mörka tankar, hur ska de då kunna övervinna dem? Hålla dem inom sig och vänta på att det går över? Det är just den taktiken som jag tror får det att explodera i slutändan.

Anonymous said...

Klart man är samhällsfarlig om man inte vill ha barn, vi är ju samhällsfiender hela bunten ;-)

Anonymous said...

Helt enig i att man ska få fram sina mörka tankar, men på ett lite annat sätt. Det är säkert otroligt svårt för en dyster kille i Seinäjoki att hitta på konstruktiva sätt!!??
Min norska man berättade att det i norge, liksom i Finland, pågår en diskussion om inbördeskrigets påverkan på det finska sinnet.Där finns en stor sorg och mycket mörka tankar som tryckts ner. Sånt påverkar generationer framåt. (För mig personligen var det mera tur eftersom min farmors första man kallt slaktades på en bro, och pga det finns jag till)
Kanske finnar genom influenser jag pratade om som tex Idols vågar vara mera positiva och öppna och såsmåningom också vågar visa och prata om svårare saker.
Just nu slår det mig att jag reagerat på varför finland firar sin självständighetsdag så allvarligt (jmf Norge!!!!!!!), men kanske det fortfarande är inbördeskrigets sår man omedvetet slickar.
By the way tror jag inte så mycket på det borgerliga hemska inflytande.jag tror att ett sånt illamåendes orsaker får man söka på närmare håll, närmare individen. Iallafall på så kort sikt.(som detta samhällsklimatet har varat)

Savela said...

Ja, jag tror också att kriget satt sina spår i den finska själen, det är ett trauma vi i Sverige förmodligen är helt oförstående inför. Jag är nog tyvärr alldeles för oinsatt i frågan för att våga yttra mig. Så jag får väl höra av mig igen när jag tänkt ut en åsikt...

Jag menar förstås inte att borgerlig politik leder till massmord, utan snarare att konsekvenserna av hårdnackad politik är att de svaga faller utanför ramen. Att folk som mår illa kan bli våldsamma. Givetvis krävs det otroligt mycket mer för att en människa ska utföra en sådan massaker som vi sett i Finland. Personen i fråga har förmodligen haft en ganska taskig social tillvaro. Men mycket av det våld vi ser i samhället beror på ett svagt socialt skyddsnät (som vi i Sverige får skylla lika mycket på socialdemokratin). Låter jag för flummig nu?

Det som jag reagerade och döpte till "borgerlig moralpanik" i det här inlägget är egentligen hur man väljer att skylla denna tragedi på filmer och musik. Den egentliga orsaken är givetvis mycket mer komplex, och det är väl det vi håller på att diskutera. Det finns inget enkelt svar till varför en sådan här tragedi inträffar. Men undertexten i DN's artikel syftade på en skräck för det okända; Ungdomar på internet. Ungdomar som ser film. Ungdomar som lyssnar på farlig musik. Samma skräck som förmodligen lägger fokus på fel detalj i debatten. Förmodligen även samma skräck som ekat om ungdomarnas dåliga vanor sedan de började lyssna på jazz på -30-talet...

Anonymous said...

det finns knäppisar överallt. om deras musik eller filmsmak har med saken att göra är antagligen omöjligt att svara på även om det vore "kul" att titta på statestiken. Det riktiga problemet är att mordbenägna mäniskor får tag i vapen, vad använder man en halvatomatisk pistol till för vardagssysslor??

Anonymous said...

Toni foni! Grattis på dig! Önskar dig all lycka och hoppas du har haft en underbar födelsedag! Kramar

Anonymous said...

haha med Toni bilden är ju tagen i mitt flickrum i Norrköping, rummet jag har i Vetlanda ser ju inte ut så, in med dig och kommentera min hycklande pojkväns syn på kultur :P kram

Toni said...

Ja, inte är det roligt att höra sådana nyheter iaf. Jag bröt nästan ihop när jag hörde att det hänt igen. Det kändes så orättvist.