Sunday, August 24, 2008

Spridda tankar

Jag känner hur det byggs upp inom mig. En historia.

Ännu är det oklart vad den kommer att handla om, hur den kommer se ut eller vad jag vill säga med den. Men de senaste dagarna har jag kännt det där. Hur någonting håller på att forma sig inom mig: Lusten att berätta en historia. Jag tror att det kommer bli ett manus på cirka tre sidor, en treminutare. Något som går utanför den ram för det jag vågat berätta än så länge på film. Något som kanske handlar om sex eller kärlek på riktigt, och inte några slätstrukna banaliteter som de tidigare försöken har varit. Än så länge har jag ingen aning. Men någonstans inom mig finns en lust som blir starkare och starkare och det kommer inte krävas mycket för att jag ska veta vad det är som är på väg att hända.

Min dator fungerar igen, jag har bytt grafikkort. Det första jag gjorde var att lyssna på Knutna Nävar och Östen Warnebring. Nu är det Drive By-Truckers senaste skiva, "Brighter Than Creation's Dark", som strömmar ur högtalarna. Americana på hög nivå.

Den närmaste tiden kommer bli intensiv. Jag ska snart börja producera ett större projekt här på skolan som kommer bli en rent utav svettig uppgift. Mest längtar jag efter att få börja bearbeta manuset och regissera den 1-minutare som jag "arbetat på" i någon månad nu. Arbetsnamnet är "Till Liv" och är en historia om att börja leva, trots att man existerat i århundranden. Gud vad flummigt det låter. Jag som påstår mig vara pragmatiskt lagd. Den bubblan spricker lätt.

Något som jag bör fortsätta skriva på snart, även om intresset förmodligen är noll, är den Långa Vägar del II. Om mina äventyr i Prag och Wien.

Jag blev förövrigt vald till ordförande i skolrådet i dag. Bror Duktig-komplexet får jag väl leva med ett tag till alltså. Antar att jag får fortsätta överkompensera min skötsamma, tråkiga sida med fler dåliga sexskämt och smått överdrivna historier från min uppväxt i norrland.

Världens kortaste skämt enligt DN, by the way:
"Pretantiös? Moi?"

No comments: