Thursday, July 17, 2008

Sverige

Home, at last.

Då var alltså den nästan månadslånga tågluffen till ända. Sorgligt, faktiskt. När tåget gick från Ljubljana och jag påbörjade en två dagar lång klättring hemåt så kände jag en lust att hoppa på vart och vartannat tåg som korsade min väg. Att ha fortsatt neråt mot Zagreb eller Sarajevo, eller svängt österut mot Krakow, eller kanske åtminstone tagit en heldag i Belgien, var ytterst frestande. Men nångång måste man komma hem, allting har sin tid och så vidare.

Hemma är kanske inte den rätta benämningen dock. Sverige, i alla fall. Fram till mot fredag nästa vecka uppehåller jag mig hos min älskade S- här i Skåne, innan jag åker mot de kallare bredgraderna i norrbotten. Jag hoppas att tiden går långsamt... Under förmiddagarna jobbar min Spettekaka (på snusfabrik!) och då kommer jag förhoppningsvis få lite tid att skriva på en eller två krönikor om mina blygsamma äventyr i Europa. Jag har faktiskt både en och annan incident och insikt att dela med mig av. Prio ett är dock att börja vässa på kortfilmsidéer som sedemera ska bli manus, som under den anstormande höstterminen ska bli kortfilmer. Vi får se hur det går.

Helgen är dock vikt åt Kalmar. En skolkamrat till mig och S- spelar i en pjäs med Robert Gustavsson, Peter Dallé och Suzanne Reuter, så det ska bli riktigt häftigt att se. Hon, vår gemensamme skol- respektive klasskamrat är en ohyggligt skicklig skådespelerska så nåt säger mig att det inte är sista gången hon spelar mot namn i den divisionen. Det är alltid kul att känna begåvade människor.

Just nu sitter jag och lyssnar på en slovensk jazzskiva jag inhandlade under mina sista dagar, "Attic Dance". Faktiskt riktigt coolt, väldigt anarkistiskt blåsande med ett stundtals skönt sväng. Det blev många jazzupplevelser under resan, av någon anledning. Öststaternas starkaste sida verkar inte vara rock! Dock så minns jag en Leonard Cohen-aktig ungrare på en uteservering i Budapest som spelade måhända inte så svängig, men otroligt suggestiv time out of mind-musik.

Nåja, alla de där historierna tar vi sen. Nu ska jag springa till den lokala handlaren och kanske inhandla en påse svenska chips. Som jag har längtat.

No comments: