Wednesday, July 09, 2008

München

Det blev inget av de där Ljubljanaplanerna trots allt.

Jag hade tagit mig till Salzburg, vilket var en fruktansvärt trákig stad, och hade tänkt áka därifran till Sloveniens huvudstad och kanske spendera en natt i Zagreb därefter. Men jag försov mig i morse och orkade inte ta det senare táget som gick vid ett, sá det blev reservplanen München trots allt. Min fjärde tyska stad den här resan, men det är ett schysst land, sá varför inte. Blir dock inget längre besök här heller, utan jag ska väl försöka röra pá mig rätt snabbt.

Sedan senast sá blev det inte bara en extra natt i Budapest, utan tvá. Staden sög fast mig och jag upplevde mycket roligt de tvá sista dagarna. Galnast var att bevittna upploppen när staden hade sin gaypride. Jag överdriver inte när jag säger att jag aldrig sett sá mánga poliser i hela mitt liv. Jag mötte lite spännande människor och -vips sá hade mina ursprungliga tvá nätter i budapest blivit fyra. Därefter ákte jag mycket riktigt till Bratislava, stannade i tvá nätter hos en slovak som hette Juraj och som drev förmodligen världens softaste vandrarhem. "You want a beer?" var det första han frágade mig när jag satt ner väskan.

Sen bar det som sagt av till Salzburg som jag inte hade alldeles för höga förhoppningar pá. Landskapet var vackert, men det hade man lika gärna kunna sett frán tágfönstret.

Nu har jag bara en snar vecka kvar innan jag átervänder till Skáne. Att jag en vecka därefter máste áka tillbaka till Kalix är inget jag vill tänka pá just nu.

Var det bärav härnest har jag inga egentliga planer pá, min uppfinnesrikedom sviker mig. Jag är inte särskilt sugen pá Frankrike eller andra dyra länder (jag har vant mig att betala 5 spänn för en öl och 30 för en brakmiddag!), men en vild idé slog mig att kanske landa tvá nätter i Spanien innan resan bär hemát igen. Det lär inte vara superbilligt där heller, men vad fan.

Vi fár se vad veckan bär med sig. Till nästa gáng: Tjoflöjt.

1 comment:

Toni said...

jag avundas dig som får se så mycket spännande....