Sunday, June 22, 2008

Söndag kväll

Imorgon, tidigt på morgonen, stiger eran hjälte upp för att påbörja färden.

En svävande orgel (Bob Dylan "Is your love in vain") flödar ur högtalarna medan jag skriver detta. Jag sitter på Spettekakans rum, i huset hon växte upp i, efter en fantastiskt mysig helg. Den Oförbätterliga Norrlänningen har alltså fått se sig runt lite i Skånes sydvästligaste trakter. Inte längt härifrån ligger Örestundsbron. Jag måste erkänna att jag gillar det här landskapet, med dessa öppna vidder och gröna fält. Detta vindkraftsverkens förlovade land. Jag kan knappt berätta om alla skorrande R jag hört under de senaste dagarna. Midsommarfirandet var dock, trots all dansk öl, det mest svenska jag upplevt.

Helgen kryper mot sitt slut, det är redan söndagkväll. Helt otroligt. Imorgon bitti tar jag tåget till Kobenhavn för att därefter fortsätta till Hamburg. Detta trodde jag aldrig. Resfebern börjar nå sitt klimax. Det är dags för mig att göra den här sommaren värd sitt namn. Jag hoppas på att resan blir bra. Jag hoppas jag möter bra människor. "Allt jag ber om är licens att leva."

MP3-spelaren är laddad. Jag tar med mig några schyssta böcker (Väinö Linnas "Okänd Soldat" -Hell Yeah!) och ett skrivblock för anteckningar. Hä' bli' skoj de' här!

Förövrigt anser jag att FRA-lagen är det mest idiotiska jag hört talas om. Men tanke på att adressen till denna blogg har vissa vänstervibbar så känns det som om mitt yahoo-konto kommer få en utökad läsarskara...

1 comment:

Toni said...

hehe... Jo, vi får räkna med utökad läsarkrets, och iom att det är vad vi bett om så kan vi inte direkt klaga? Hehe. Jo, men jag medger att det är fördjävligt. För övrigt: Okänd soldat är en av de sköna pärlorna i världslitteraturen jag aldrig glömmer. Antti Rokka är essänsen av allt finskt.