Thursday, June 26, 2008

Leaving ßerlin

Imorgon Fredag säger jag adjö till Berlin och Tyskland för att áka vidare mot Prag! Jag har hängt här i den germanska huvudstaden sen i Tisdags eftermiddag, och nu bär det av igen, stoppet blev en eller tvá dagar längre än beräknat. Jag har fátt lána bäddsoffan hos en nystiftad bekantskap till mig och S- som vi mötte pá Göteborgs filmfestival. Det har varit trevligt men nu är jag sugen pá vídare äventyr.

Interrailandet fortsätter alltsá i Tjeckien, átminstone för en helg. Sen fár vi se vars det bär, förmodligen Wien eller Budapest.

Orsaken till att jag stannade här nán dag längre än beräknat var egentligen matchen mellan Tüskland och Türkiet som ägde rum igár. Det har varit ett lite infekterat möte eftersom Tyskland, och i synnerhet huvudstaden i frága, har en väldigt stor turkisk befolkning. Folk befarade att det kunde bli rätt mycket brák oavsett resultatet. Som ni säkert vet vann Deütsland med nöd och näppe, vilket inte alls utmynnade i nágra fientliga stämningar pá stan. Tvärtom blev det en folkfest värd namnet och det var en helt otrolig stämning. Jag befann mig vid ett inhägnat omráde med storbild, med ett sällskap glada tyskar, i närheten av Schönhausserallée. Luften nästan kokade minuterna innan match, och nádde definitivt bristningsgränsen när den sedan startade. Jublet när den tredje tillägsminuten tog slut med den där läskiga frisparkssituationen, var báde láng och rungande. En fantastisk upplevelse.

Ja, dessutom undrade ju alla man pratade med om vad det svenska landslaget tagit vägen, och varför vi envisades med de áldersstigna spelarna. "They niid a stick just to go on the fiiild", bröt en snubbe vid namn Maxi. Han hade kanske en poäng.

Nu ser jag plötsligt att det här inlägget blev längre än beräknat, men nu har jag inte sá mycket mer tid vid datorn att fortsätta. Jag áterkommer när jag fár tid och inget annat att göra. Eller tak över huvudet med internetuppkoppling vill säga.

Next stop: Praha, Czech Republic

No comments: