Friday, November 11, 2005

Populärkulturell Genomgång Revisited

Lägesrapport:

"Extras" femte avsnitt i onsdags, det med Samuel L. Jackson, var stor underhållning. Ricky Gervais är ett geni. Pinsamheterna stapplades på varandra, och den ena komiska höjdpunkten överlyste den andra. Gervias fångar på pricken känslan av att vara fångad på fel plats på fel tillfälle, och de som inte känner igen sig i hans karaktärer har en väldigt dålig självkännedom!

När en artist eller ett band som fått klassikerstämpel händer det ofta att första intrycket av deras nya skivor överväldigande. Både Rolling Stones "A bigger bang" och Neil Youngs "Praire Wind" var skivor som jag gillade starkt vid första lyssningen, och som snurrade hett i spelaren den första veckan. Men sedan tröttnar man. Sakta men säkert upptäcker man att hälften av låtarna är rätt mediokra, och att det inte är låtarna som man gillar mest, utan artisten bakom. Både "Praire Wind" och "A bigger bang" ÄR skivor som skulle få betyget 3/5, och många låtar på dem skulle kunna få 4/5, men det lyfter inte skivorna högre än många nya spännande debutanter.

Min blogg har inte fått det genomslag jag hoppats. Den har faktiskt färre läsare än den förra. Kanske är det för att jag har ett ganska smalt ämnesområde och för att haf gjort ganska dålig "reklam" för den. Eller så upplever jag det bara så för att folk inte lämnar kommentarer? Min namne Toni, ett annat Dylanfan med blogg, har lämnat intressanta kommentarer med jämna mellanrum, och ett besök i hans blogg är alltid roliga. Klicka på hans namn där han kommenterat så länkas ni fram till den, det kan jag rekommendera!

Har kommit till insikt till att den bästa personen som gör Bob Dylan covers är Bob Dylan själv. Från -90-talet och framåt har han lyckats göra nyinspelningar på många av sina låtar, egentligen studioversioner av hur han spelar låtarna live, och låtarna för oftast en hel ny dimension. Tidigare nämnda "Down in the flood" är bättre i den nya versionen på soundtracket till "Masked and anonymous" än till originalet på "The Basement Tapes". Jag hittade en nyinspelning på "Chimes of Freedom" från år 2000, som helt klart är en av bättre versionerna av låten man kan hitta!

1 comment:

Toni said...

ja, här hoppar jag in och lägger in en kommentar igen! Hur skulle jag kunna låta bli med din gratisreklam till min blogg? Det var stort, och jag kan inte annat än bocka.

Tråkigt att folk inte lämnar kommentarer... Det är ju kommentarerna som är en stor del i att man skriver. Tycker du förtjänar många läsare. Inte alls ett smalt ämnesområde. Har man Bob Dylan i sitt ämnesområde så kan det inte bli för smalt! Det kan bara vara universiellt.