Jag har funderat på att byta namn på den här bloggen till "Sagor från sexans spårvagn". För det senaste året, de få gånger jag överhuvudtaget skriver något i den här bloggen, så är det för det mesta spårvagnsrelaterade historier. Så är blir det även denna gång. Jag är passiv i den här historien, eller rättare sagt i den här monologen. Huvudpersonen är i stället en för mig okänd kvinna.
En kvinna, vid första anblick 30 och välvårdad. Vid en andra anblick 35, välklädd men med ett hårt liv bakom sig. Jag vet inte hur länge hon hade suttit på sätet på andra sidan mittgången, men plötsligt hörde jag hennes röst och hennes livshistoria vecklas ut framför mig. Jag vred på huvudet, en snabb blick mot hennes håll. Hon talade i en hands-free, hon bar på en dialekt från Göteborg. Jag hade mitt anteckningsblock med mig och kunde inte hålla mig från att tecka ner hennes ord i hemlighet. Från början förstod jag inte vem hon talade med, deras relation eller om vad. Men det var nåt med hennes ordmelodi, hennes sätt att upprepa fraser, som fångade mitt öra. Jag tror att jag lyckades fånga ett litet, men viktigt ögonblick i två människors liv.
"Tycker du det är rättvist?", frågar hon någon och tystnar en sekund.
"Tycker du det är rättvist", upprepar hon..
"Du lovade ju att du skulle göra det. Nu har du lämnat mig i skiten.
...
Det här sker ju upprepade gånger. Nej, lägg inte på nu. Det här sker ju upprepade gånger men du tycks inte vilja se det. Lyssna på mig nu. Du kan åka hem om du vill, men jag tycker att vi ska diskutera om vi verkligen ska bo ihop.
...
Tråkig attityd du har asså.
Vadå tråkig, det fattar du väl själv. Du beter dig som om du inte har problem med det här. Du har en attityd som om det inte vore nåt problem.
...
Ja, jag är förbannad. Det jag blir förbannad över är din nonchalanta stil. Du satte dig på den där puben utan att tänka på mig.
....
Han kanske inte har samma problem som du. Har du tänkt på det? Du har ett problem. Det har inte han. Så tänk lite. Tänk. Du får ju fan tacka nej till Henrik om han frågar dig om nåt sånt. Tänk. Du kan inte gå på puben sådär.
...
Då kanske du borde skaffa dig en annan kärr-ing om du ska vara så.
....
Men du sätter MIN nykterhet på spel också. Fattar du inte det. Så sluta upp med det där. Jag hör det på din röst. Det där nonchalanta, jag hör det i din röst. Du klarar ju inte av det här. Förstår du inte det, är det inte uppenbart för dig. Att vara så där nonchalant, det är inte att klara av det här. Fattar du inte det. Du riskerar min nykterhet också.
...
Efter allt vi har kämpat för. Och så den där nonchalansen.
...
Vad jag tycker du ska göra? Du har ett val, fattar du inte det. Sitter du kvar där så sitter du kvar där. Men då blir du fan sittandes där. Om du tycker att det här vi har, det här vi har kämpat för är värt nåt. Ja, då kommer du fan i mig hem. Jag kliver av vagnen nu och lägger på. Är du hemma när jag kommer fram då vet jag vad du tycker. Hör du det?
....
Ja är du inte hemma när jag kommer fram så...ja, då är det så. Jag lägger på nu. Jag lägger på nu. Hej."
Hon kliver av vagnen. Hållplatsen vid domkyrkan. Jag får en sista glimt av henne då hon står kvar på hållplatsen. Hennes ansikte är villrådigt. Det ser ut som om hon inte vet var hon ska. Men när vagnen börjar röra på sig drar hon sin kappa upp över öronen och börjar gå.
Up on Housing Project Hill / It's either fortune or fame / You must pick up one or the other / Though neither of them are to be what they claim / If you're lookin' to get silly / You better go back to from where you came / Because the cops don't need you and man they expect the same
Sunday, September 16, 2012
Monday, September 03, 2012
Så vände vinden
Svårt att tro att Helen Sjöholm eller Kleerup kommer överträffa sig själva efter detta musikalstycke.
Friday, June 22, 2012
Om idag.
Det är här jag borde gå och lägga
mig.
Men det är så klart just då jag inte
kan motstå att sätta mig ner för att skriva detta. Några minuter
innan midnatt sitter jag med trötta -alternativt allergiska- ögon
som en förvuxen Alfons Åberg och viskar för mig själv ”jag ska
bara -jag ska bara”.
Scenen är mitt vardagsrum, där en
dämpat gult ljus kastar sig över mig där jag sitter vid laptopen
och lyssnar på The National. Den dova sångrösten och de
reverb-dränkta trummorna fyller mitt bröst med melankoli: Åh, jag
gör mitt bästa för att leva upp till klyschan av den halvfinska
man jag önskar att jag var.
”You said, I think I'm like Tennessee
Williams
I wait for the click
I wait, but it doesn't kick in ”
I wait for the click
I wait, but it doesn't kick in ”
Jag borde gå och lägga mig. Borsta
tänderna så att jag orkar stiga upp i morgon och göra mig redo för
att fira midsommar i Skövde. Mina vänner bor där, i ett torp i
skogen. Det kommer bli en väldigt trevlig dag. Om jag lägger mig nu kanske jag hinner ta en joggingtur
efter frukosten. Nu låter det som en bra idé, men jag känner mig
själv väl. Det kommer inte att hända. Nu sitter jag här och nyser
-uppenbarligen allergi- i halvdunklet och reciterar obegripliga The
National-texter.
Den inlägg som jag här påbörjat har
inte blivit som jag hade föreställt mig då jag satte mig ner vid
datorn för fem minuter sedan. Jag hade tänkt skriva om den tjej jag
såg -och förälskade mig i- från spårvagnsfönstret i dag....
Innan jag går vidare vill jag be om
ursäkt för att jag inte kan skriva ett blogginlägg utan att
berätta om hur jag åkt spårvagn.
...eller rättare sagt den känsla hon
framkallade i mig. Jag berättade detta för mina vänner E- och A-
när vi en timme senare satt nere vid kanalen inne i stan och njöt
av solen och ljummen öl.
”Jag såg en tjej idag...”, började
jag.
”Det är något primalt hos killar
som bara måste kolla på tjejer som går förbi.”, sa E- ”Jag
upptäckte det i dag då en tjej gick förbi. Alla blickar hos männen
runtom liksom vreds mot henne i synk. Så jävla töntigt.” Han
imiterade hur deras blickar gick nedifrån och upp och avslutades med
en gillande nickning.
”Jag fattar vad du menar”, sa jag,
”men det här var inte så. Jag satt på vagnen och såg henne på
andra sidan fönstret och bara... Det var nåt svalt över henne.
Hennes hållning, hennes attityd.. Hon var vacker, men inte snygg,
och hade kanske inte räknats som en klassisk skönhet. Men hon hade
DET. Hon utstrålade att hon visste något, nåt som jag förmodligen
inte hade en SUSNING över. Det var inte bara för att hon såg bra
ut. Jag ser ju tjejer varje dag i sitt liv, det är ju inte som att
man reagerar som en löpande hanhund för det, det är inte så. Hade
hon klivit på spårvagnen och frågat mig om vi skulle gifta oss
hade jag bara, 'Okej'. Jag hade inte varit kapabel till kritiskt
tänkande i den stunden. Jag hade bara instinktivt varit helt
övertygad om ...”
”Du hade tagit ur hörlurarna när
hon kom fram och bara 'ursäkta vad sa du? Gifta mig med... Eh ja.
Öh.'. Stammat och stirrat ner i backen”, flinade E-.
”Hon hade ju lika gärna kunna varit
värsta svinet”, inflikade A-.
”Ja, det har du förmodligen rätt
i”, var jag tvungen att hålla med om, ”det var inte som att jag
trodde att det skulle hända. Men kan ni förstå vad jag menar? Borde jag söka hjälp?”
”Ja men kanske på grund av helt
andra orsaker... Ska vi börja röra på oss? Bion börjar snart.”
Den svala typen. Det kanske bara var
det som det handlade om, tänkte jag senare. Det är ju en klassisk,
uttjatad och tröttsam klyscha. Att man dras till personer som verkar
ointresserade. Jag var på en dejt för ett tag sen med ett väldigt
trevlig tjej. Jättetrevlig. Jag kan inte säga något fel med henne
överhuvudtaget. Men det fanns ingen spänning där, och kanske just
därför. Efter alla dessa år då jag, precis som alla andra, växt
upp med tanken om att vara unik, att inte falla i samma fällor som
alla andra gör, så är det en smått irriterande insikt att inse
att just så är fallet. När jag snubblar på härvan av mänskliga
relationer så faller jag huvudstupa in i samma dåliga ursäkter som
generationer av självupptagna män och kvinnor gjort innan mig. Jag
såg nåt jag inte kunde få, och i samma sekund ville jag ha det.
Det är inte bara Savela som gillar Den svala typen, är min
slutsats. (Savela. Svala. Det låter snarlikt i alla fall.)
Se där. Några stycken och en snar
timme senare sitter jag kvar vid lap-topen i detta halvdunkel. Det
enda jag lyckats åstadkomma under denna tid är en cementerad insikt om att den där
joggingturen imorgon bitti inte kommer bli av. (Det är inte hela
sanningen, jag lyckades borsta mina tänder också.)
I alla fall. Jag får önska vem det nu
är som läser detta, beroende på när ni läser detta, en god natt,
en god morgon, en god midsommar eller bara en gott liv. Det är här
jag går och lägger mig.
Sunday, May 27, 2012
Monday, April 09, 2012
Installatören

Måndag.
Det ringer på dörren till vår lägenhet. Jag sitter vid datorn och äter frukost. Jag ställer undan min gröt och går till dörren för att öppna.
Där står en man i 40-års åldern, med en liten väska med verktyg hängande över axeln. Han är för prydligt klädd för att vara vaktmästare, är min första tanke.
”Ja hej, jag är från hyresvärden. Jag skulle installera den här i dag.” säger han och håller upp en liten låda med display.
”Ja visst ja, vi fick nåt brev om det... Det hade jag glömt bort...”, säger jag medan han kliver förbi mig in i hallen. Tänker en tanke att han kunde väntat till dess att jag bjöd in honom.
Han ställer sig vid ett hörn och börjar mäta upp avståndet till närmaste eluttag.
”Vad är det egentligen du ska installera?”, frågar jag.
”Det är den här som sagt”, säger han med ett tonfall av självklarhet.
”Okej. Men vad gör den?”
”Den mäter inomhustemperaturen”, mumlar han medan han börjar skruva fast den.
”Jaha. Varför då?”, säger jag och känner mig som en nyfiken 5-åring.
”För att... vi ska kunna kolla så att ni har rätt temperatur. Det är en... tjänst till våra hyresgäster.”
”Hm. Så den sänder information till er?”
”Sådär, nu var jag färdig”, säger han och sätter i el-sladden i uttaget. Han skyndar att samla ihop sina grejer och skyndar ut som om han hade bråttom. Lustigt, tänker jag.
***
Jag sticker ut huvudet i hallen när jag hör att ytterdörren öppnas. Det är min kollektivkompis A- som kommer hem. Vi snackar lite skit ett tag, jag berättar bland annat om snubben som kommit och installerat temperaturmätaren tidigare under dagen.
”Visst fan, det hade jag glömt”, säger A-.
Jag är på väg in till köket igen för att fortsätta med att laga min lunch när jag stannar till vid hallspegeln. Jag granskar min skäggväxt och mumlar för mig själv:
”Fan jag borde raka mig snart, jag börjar se ut som en terrorist.”
Över min axel ser jag i spegelbilden hur mätaren blinkar till i ett gult ljus.
”Vad konstigt, den blinkade.”
”Ja, jag såg det också”, säger A-. Vi tittar på mätaren. På displayen står det bara att det är 20 grader plus. Inget konstigt.
”Undrar varför den gjorde det.”, säger A-.
”Den kanske reagerade på när jag sa att jag såg ut som en terrorist” skämtar jag. I samma sekund blinkar den till igen. Jag och A- tar ett steg tillbaka och tittar på varandra.
”Terrorist.”, säger jag igen.
Blink.
Nu hoppar både jag och A- till.
”Terrorist”, säger A- för att pröva.
Blink.
”Shit, reagerar den verkligen på... terrorist?”, säger jag.
Inget blink den här gången. Jag säger ordet en gång till. Ingen reaktion nu heller.
”Hehe, ett tag var jag orolig”, säger A-.
***
Tisdag.
Om jag skyndar mig med dammsugningen så hinner jag sticka och simma innan quizet på Sejdeln, tänker jag. Jag vill ju inte bli sen till quizet, liksom. När jag är färdig med vardagsrummet rör jag mig in i hallen. Trots att det är den minsta ytan i lägenheten är det alltid den smutsigaste, speciellt nu på vårkanten då allt grus och all sand ofrånkomligen dras in. Jag behöver ett eluttag så jag kopplar ur temperaturmätaren och sticker i dammsugaren istället. Fortsätter städningen.
En halvtimme senare är jag färdig. Jag kastar ner mina simshorts och min handduk i ryggsäcken och ger mig ut genom dörren. När jag kommer ut i trapphuset möter jag mannen från igår, installatören, som är på väg upp för trapporna. Han nickar en hälsning.
”Hej hej-”
”Hur fungerar mätaren?”, frågar han abrupt.
”Jooo bara bra”, säger jag och kommer på att jag inte kopplade in den i väggen igen efter dammsugningen. Det behöver inte han veta, tänker jag och skyndar mig mot spårvagnen.
***
När jag kommer hem på kvällen är jag upprymd efter att jag och min kompis vunnit quizet. Segerölet gör att jag känner mig lite salongsberusad. När jag tar av mig skorna upptäcker jag att temperaturmätaren återigen är kopplad i väggen. Konstigt, tänker jag, jag trodde inte att nån av mina kollektivkompisar skulle hunnit hem före mig. Jag står i köket och gör en kvällsmacka när de båda kommer hem från att ha varit på bio.
”Tjena. Har ni varit hemma i eftermiddag?”
De båda skakar på huvudet.
***
Torsdag.
Så fort jag är ensam hemma och lyssnar på musik så släpper jag loss. Jag sjunger med i låtarna och spelar luftgitarr när tillfället bjuds. Det både ser ut och låter löjligt. Det gör så att matlagning och diskning tar dubbelt så lång tid som det borde göra. Men det är vad jag kallar livskvalité. För tillfället lyssnar jag på Kjell Höglund, en artist vars röstomfång passar mitt. Det går lätt att sjunga med i låtarna utan att mitt begränsade register ska få en utmaning. Jag lyssnar på en sång där han sjunger, smått ironiskt, om revolution och brustna politiska ideal. När jag passerar hallen tystnar jag och blir tittande på mätaren. Den blinkar som en discolampa. Medan de långa textsjoken i Höglunds sång nämner ord som ”militär” eller ”vänstersnubbe” så får det att displayen att avge ett gult ljus. Jag vet inte vad jag ska göra, så jag rycker ut dess sladd ur väggen. Displayen släcks. Då, när musiken fortfarande rullar i bakgrunden, sjunger sångaren ”profeter och gudar”.
Den blinkar igen.
***
Lördag.
Jag tittar på listan jag håller i min hand. De senaste dagarna har jag testat olika ord på måfå för att se vilka som får mätaren att reagera. Jag har skrivit ner dem på en lista som omfattar ett tjugotal ord. Här är några av dem:
Krig.
Religion.
IPRED
Karl Marx.
Ekologisk mjölk
Josef Stalin.
Rondellhund.
Folkpartiet.
Barack Obama.
Glenn Hysén.
Jag tittar upp mot mätaren. Displayen är mörk. Jag testar några ord och namn. Den blinkar till och jag skriver ner ”rastaflätor”.
***
Måndag:
Jag stänger dörren till mitt rum och slår in ett telefonnummer på mobilen. Det går till hyresbolaget. Jag har vankat av och an i en timme för att lista ut hur jag ska lägga upp samtalet på bästa sätt. I samma sekund de svarar har jag glömt bort min strategi.
”Öh, hej”, säger jag och presenterar mig och min adress.
”Vad gäller saken”, säger tanten på andra sidan linjen.
”Jo, det här kommer låta lite konstigt. Men det är angående den här temperaturmätaren ni var och installerade för en vecka sedan. Det är nåt som inte riktigt, ehm, den beter sig lite-”
Tanten avbryter mig: ”Temperaturvadå?”
”Mätare. Mätaren, det var en kille här förra veckan från er och installerade en i vår hall. Den skulle skicka information till er om temperaturen i lägenheten.”
Det är tyst en sekund i luren: ”Nu förstår jag inte vad du pratar om. Vänta lite ska jag kolla lite med mina kollegor”
Tanten lämnar telefonen ett ögonblick. Jag tittar ut genom fönstret och känner förvirringen komma över mig. Det rasslar till i luren.
”Tyvärr”, säger hon, ”ingen här har hört talas om nån sån installation. Är du säker på att du har ringt rätt?”
Jag muttrar något och lägger på luren. Sedan tar jag en skruvmejsel, går ut i hallen och skruvar ner mätaren. Den sitter åt ordentligt, men efter en viss kamp får jag ner den. Sedan sätter jag manicken i en låda som jag gömmer långt in i garderoben.
***
Jag surfar runt på nätet och försöker hitta liknande historier som den jag upplevt de senaste dagarna. Inga träffar. Som vanligt slutar det med att jag istället skriver skit på facebook med vänner. Däremot börjar jag läsa en artikel på DN av ren nyfikenhet. Den heter ”Nätjättarna vill veta allt om dig”.
Den handlar bland annat om hur de stora nätföretagen – facebook, google, amazon och apple- har system som riktar direktreklam mot sina användare. Skriver någon till sin kompis att hen ska ha en fest, så kan det plötsligt dyka upp reklam om passande rödviner. Det står om hur exempelvis Twitter sålt vidare information om sina användare. ”Nätgiganterna utvecklar allt fler sätt att ta sig in i människornas hjärnor via deras sociala relationer. Vad tänker folk på? Vad vill de betala för? Vad kommer folk att vilja ha om en timme?”.
Det är en intressant artikel, men jag tycker det verkar lite överdrivet. Nästan som om artikelförfattaren är paranoid. Allt det där pratet om övervakning på nätet blir lätt så konspiratoriskt ibland. Jag klickar bort artikeln och börjar snart tänka på nåt annat.
***
Tisdag
Fan! Jag kommer bli försenad till quizet, tänker jag, och slänger i mig det sista av middagen. Jag tittar på klockan igen, om jag skyndar mig kanske jag hinner. Då hör jag ljudet av dörrklockan. Jag dumpar tallriken i diskhon och skyndar för att öppna dörren. Där står mannen från förra veckan. Installatören.
Vi står båda tysta en stund och ser varandra i ögonen. Han flyttar blicken och ser över axeln på mig mot hörnet där mätaren satt tidigare.
”Jag ser att du tagit ner mätaren.”, säger han.
”Ehm. Ja. Vi... hade lite problem med den”.
”Jag förstår.”, säger han och rycker på axlarna. Han hostar till och sedan fortsätter han:
”Jo, vi har märkt att vi haft lite svårt med sändningen från våra mätare här i området så jag samlar ihop dem för kalibrering och så återvänder jag med den när vi fixat den. Men det kan dröja ett tag.”
”Okej...”
Jag stänger ytterdörren och går in på mitt rum där jag gräver fram lådan den ligger i ur garderoben. Återvänder till hallen och öppnar dörren. Han står kvar där i trapphuset. Jag sträcker över lådan långsamt och han tar emot den, men jag släpper inte taget. Vi står i några sekunder och håller i varsin ände av lådan. Han hostar till och jag lyfter min blick och ser in i hans spända ansikte. På ren automatik släpper jag taget.
”Tack så mycket, ha en bra dag”, säger han och vänder på klacken. När han hunnit några trappor ner hör jag hur han börjar vissla. Jag stänger dörren bakom mig.
Friday, March 30, 2012
Barnvagnen

Februrari, 2012:
Snön hade försvunnit, men det var fortfarande kyligt i luften. Jag gick med raska steg för att få upp värmen, svängde med armarna för att mjuka upp musklerna inför joggingturen. Jag vek upp min huva över huvudet och drog åt snörena i resåren så att den slöt sig tätt runt mitt ansikte. Det värmde något. De veckor då de legat snö på backen hade jag inte varit ute och sprungit i skogen så jag såg fram emot att få komma ut där igen. Plusgraderna må ha varit få, och himlen må ha gott i windows 98-grått, men backen var bar.
Jag gick upp för den lilla asfalterade stigen som ledde upp mot den parkeringsplats där motionsspåret tar vid. På min vänstra sida skymtade jag någonting som rörde sig i ögonvrån och jag vred blicken dit. Där står det en byggnad i tegel, jag tror att det är nåt sorts föreningshus till den närliggande idrottsklubben. Då såg jag vad det var som kom rullande. En barnvagn.
I en halv sekund stod jag still och bara registrerade det. Hade jag haft ett ögonblick extra att reflektera över detta hade mina tankar förmodligen gått till den berömda scenen i pansarkryssaren Potemkin: Det var en barnvagn som kom åkandes ner från huset och mot den slänt som tog vid och mynnade ut i ett dike. På något instinktivt sätt gjorde jag en spurt och kutade mot den rullande vagnen. Jag befann mig bara ett tiotal meter från vagnen, men risken var stor att jag inte skulle hinna fram i tid.
Det är lustigt hur sällan man i dagens samhälle aldrig utnyttjar sin kropps kapacitet, såvida det inte är i idrottssammanhang. Det skulle i så fall vara att springa efter en spårvagn på sin höjd. Det här var inget jag reflekterade över de korta sekunder det tog för att nå fram till barnvagnen, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte sprang som jag brann. I sista sekund innan vagnen skulle nå diket och ofrånkomligen tippa över kom jag fram och fick tag i handtaget.
Då, när jag plötsligt stannat upp, blev jag stående och tittade in i själva vagnen. Den var givetvis tom. Jag såg mig om. Ingen hade sett mig, och jag tittade upp mot huset. Det stod en till barnvagn uppe vid husväggen, och min slutledningsförmåga sa att den stått parkerad bredvid och på nåt sätt kommit i rullning. Barnet och dess förälder var förmodligen inne i värmen. Plötsligt kände jag mig otroligt töntig. Mitt adrenalin pumpade efter den korta stund då jag inbillat mig att jag kastat mig huvudstupa in i en heroisk bedrift. Men om någon plötsligt skulle titta ut genom ett fönster eller gå förbi skulle de bara se en suspekt lirare i hoodie som stod och höll i en barnvagn.
Jag puttade barnvagnen upp för slänten och in mot huset. En kort sekund funderade jag på att ringa på dörren och säga att...ja, vad skulle jag säga? ”Hej, parkera din barnvagn bättre nästa gång.” Vem som än skulle ha öppnat skulle bara tagit mig för en väldigt konstig person. Vilket å andra sidan inte är långt ifrån sanningen... I alla fall, jag ställde barnvagnen mot väggen och smög därifrån. Min stora skräck var att någon inne i huset skulle kika ut genom fönstret vid det tillfället, se mig vid barnvagnen och hur jag sprang därifrån. Folk har ringt polisen för mindre. Av någon anledning kände jag mig väldigt bortgjord. Så fort jag hunnit en bit bort började jag öka farten igen och gav mig ut på själva joggingturen. Jag satte i mina hörlurar i öronen, tryckte igång lite musik och drog huvan ännu tätare runt mitt ansikte.
Sunday, March 04, 2012
Reprisdags
Om ni tidigare besökt den här bloggen upptäcker ni kanske att jag har bytt design. Jag vet inte riktigt hur det gick till, två knapptryck och sen blev plötsligt texten lite mer lättläslig. Designmässigt alltså. Stilistiskt finns det nog inte mycket att göra åt.
Den nya designen bar i alla fall med sig att det blev enklare att bläddra i gamla tiders inlägg. Vilket för mig blev lite nostalgiskt, då jag plötsligt kunde läsa gamla dagboksanteckningar och minnas tider som flytt. Det jag också blev smärtsam medveten om var hur otroligt mycket tid jag lagt ner på att skriva saker som i princip ingen har läst. Visst, jag skriver -som det heter- mest för mig själv som en sorts litterär gympa för att hålla huvudet igång. Men istället för att skriva en ny mastig text så leker jag Minnenas Television och kör några repriser från händelserika perioder. Det kan det ändå vara värt.
***
Från Augusti 2007:
Om hur jag flyttade från Norrköping till Molkom. Det kom efter en lång period då jag skrivit lite för personliga krönikor om min vardag och det blev den sista texten i den stilen på ett väldigt bra tag. Därav den dramatiska titeln "Det sista kapitlet". I dag skäms jag lite över mina lite väl yviga gester, men kan väl åtminstone känna att jag blivit klokare med åren.
http://kamratsavela.blogspot.com/2007/08/det-sista-kapitlet.html
Från Juli 2009:
Två år senare slutade jag Molkom och visste inte var jag skulle ta vägen, så jag åkte till Skåne. Den här texten skildrar en sommar som jag ofta återvänder till i tanken. Den var fördjävlig och förvirrande. Men också helt fantastisk.
"A-changing times: En avhandling om dåtid, framtid och sommaren 2009"
http://kamratsavela.blogspot.com/2009/07/changing-times-en-avhandlinghttp://www.blogger.com/img/blank.gif-om.html
Från sommaren 2010:
Min tid i Trollhättan var inte särskilt rockig, men den här texten satte fingret på en av mina största neuroser, min beslutsångest:
"Mixed Up Confusion: En avhandling om min beslutsångest"
http://kamratsavela.blogspot.com/2010/06/mixed-up-confusion-en-avhandling-om-min_09.html
Senare den sommaren återvände jag till Skåne, för en långfilmsinspelning. Det är om inte annat en röd tråd från tidigare texter:
"Scener från K-: Den tredje sommaren"
http://kamratsavela.blogspot.com/2010/09/scener-fran-k-den-tredje-sommaren-i.html
Från April 2011:
För snart ett år sedan skrev jag det som jag trodde skulle bli bloggens sista inlägg. Jag hade fel som så många gånger förr. Det blev en mastig text om Bob Dylan och mitt liv. Kanske det mest personligt utelämnade jag skrivit. Många scener och teman från länkade inlägg ovan återvänder, men även saker jag aldrig berättat förr. Jag vet inte vad jag tycker om det, men det var nåt inom mig som kände att jag behövde skriva det.
"Tangled up in blue: Ett telegram på födelsedagen"
http://kamratsavela.blogspot.com/2011/05/tangled-up-in-blue-ett-telegram-pa.html
Från November 2011:
En historia där jag själv bara är en biroll. För att avsluta det här med en lite komisk touch. Ni får själv bedöma sanningshalten i den:
"Erik och Jörgen"
http://kamratsavela.blogspot.com/2011/11/5-erik-jorgen.html
Den nya designen bar i alla fall med sig att det blev enklare att bläddra i gamla tiders inlägg. Vilket för mig blev lite nostalgiskt, då jag plötsligt kunde läsa gamla dagboksanteckningar och minnas tider som flytt. Det jag också blev smärtsam medveten om var hur otroligt mycket tid jag lagt ner på att skriva saker som i princip ingen har läst. Visst, jag skriver -som det heter- mest för mig själv som en sorts litterär gympa för att hålla huvudet igång. Men istället för att skriva en ny mastig text så leker jag Minnenas Television och kör några repriser från händelserika perioder. Det kan det ändå vara värt.
***
Från Augusti 2007:
Om hur jag flyttade från Norrköping till Molkom. Det kom efter en lång period då jag skrivit lite för personliga krönikor om min vardag och det blev den sista texten i den stilen på ett väldigt bra tag. Därav den dramatiska titeln "Det sista kapitlet". I dag skäms jag lite över mina lite väl yviga gester, men kan väl åtminstone känna att jag blivit klokare med åren.
http://kamratsavela.blogspot.com/2007/08/det-sista-kapitlet.html
Från Juli 2009:
Två år senare slutade jag Molkom och visste inte var jag skulle ta vägen, så jag åkte till Skåne. Den här texten skildrar en sommar som jag ofta återvänder till i tanken. Den var fördjävlig och förvirrande. Men också helt fantastisk.
"A-changing times: En avhandling om dåtid, framtid och sommaren 2009"
http://kamratsavela.blogspot.com/2009/07/changing-times-en-avhandlinghttp://www.blogger.com/img/blank.gif-om.html
Från sommaren 2010:
Min tid i Trollhättan var inte särskilt rockig, men den här texten satte fingret på en av mina största neuroser, min beslutsångest:
"Mixed Up Confusion: En avhandling om min beslutsångest"
http://kamratsavela.blogspot.com/2010/06/mixed-up-confusion-en-avhandling-om-min_09.html
Senare den sommaren återvände jag till Skåne, för en långfilmsinspelning. Det är om inte annat en röd tråd från tidigare texter:
"Scener från K-: Den tredje sommaren"
http://kamratsavela.blogspot.com/2010/09/scener-fran-k-den-tredje-sommaren-i.html
Från April 2011:
För snart ett år sedan skrev jag det som jag trodde skulle bli bloggens sista inlägg. Jag hade fel som så många gånger förr. Det blev en mastig text om Bob Dylan och mitt liv. Kanske det mest personligt utelämnade jag skrivit. Många scener och teman från länkade inlägg ovan återvänder, men även saker jag aldrig berättat förr. Jag vet inte vad jag tycker om det, men det var nåt inom mig som kände att jag behövde skriva det.
"Tangled up in blue: Ett telegram på födelsedagen"
http://kamratsavela.blogspot.com/2011/05/tangled-up-in-blue-ett-telegram-pa.html
Från November 2011:
En historia där jag själv bara är en biroll. För att avsluta det här med en lite komisk touch. Ni får själv bedöma sanningshalten i den:
"Erik och Jörgen"
http://kamratsavela.blogspot.com/2011/11/5-erik-jorgen.html
Wednesday, February 29, 2012
Wednesday, February 15, 2012
14 februari
Jag satt på spårvagnen med en kompis. Det var början av februari och vädret utanför fönstret var ovanligt kallt och bistert. Vi såg en reklamaffisch passera som annonserade om den perfekta gåvan inför Alla hjärtans dag. Vilken den gåvan nu var har jag fullständigt glömt, och det är inte heller viktigt för den här berättelsen.
”Alla hjärtans dag... Vilket datum är det?”, frågar jag.
”Eh... Fjortonde februari. Det är det varje år.”, säger min polare.
”Shit. Man vet att man varit singel länge när man glömt bort det.”
***
Själva dagen Alla Hjärtans Dag är givetvis totalt ointressant att skriva om. Ur många aspekter:
A) Det är uttjatat att snacka om hur det är ett kommersiellt jippo för att sälja choklad, eftersom varenda facebookstatus på den här sidan polcirkeln redan avhandlat detta.
B) Människor i parförhållanden reagerar antingen genom att 1) låtsas som om de inte bryr sig ”eftersom vi firar alla hjärtans dag varje dag” eller 2) firar dagen med att käka en köttbit på O'Learys så att de sen kan gå hem, dofta bearnaisesås och ligga till Melissa Horn.
C) Människor som är singlar bryr sig inte. De som väl bryr sig är antingen 1) nydumpade eller 2) dumma i huvudet.
Den här lilla texten handlar således inte om Alla Hjärtans Dag, men däremot om den fjortonde februari.
***
Jag vaknar tio på förmiddagen. Somnar om och vaknar igen vid elva av en explosion. De håller på med ett byggarbete i grannkåken och har den senaste veckan hållit på att spränga upp utrymme för en källare. Så med jämna mellanrum kan man på morgonsidan höra varningssignaler följt av smällar som får huset att skaka. Jag kollar på aftonblandets hemsida vad som hunnit hända i världen över natten, och en av de mer triviala sakerna är att Way out west avslöjat att The Black Keys ska spela hos dem i sommar. Jag har ingen om vilka de är. Men folk verkar väldigt glada över detta.
När festivalen Way out west släppte sina biljetter i år så köpte jag en direkt. De tog ju slut ganska fort förra året, så jag passade på även om jag inte var så intresserad av någon av de artister de hunnit släppa tills dess. De senaste åren har de varje år lyckats boka några riktigt intressanta artister, så jag antog att fallet skulle bli likadant i år.
Tydligen inte. Det har nu gått drygt en månad. Varje vecka släpper de nya namn som jag inte hört talas om tidigare. De jag väl hört har inte fallit mig i smaken. Alla artister och band tycks följa samma mönster. De heter obegripliga, orockiga saker som Feist, Florence eller Fuckface. Artisterna är spinkiga vita medelklasskids som ser ut som de bor i majjorna. All musik tycks vara inspelad på deras iPhones så att soundet ska vara så tunt som möjligt. Skivomslagen fotade med Hipstamatic. Texterna handlar om hur det känns att ha en för liten mössa inomhus. Viktigast av allt: Musiken får under inga omständigheter svänga.
Jag känner mig som världens yngsta medelålders man när jag drömmer om att få höra ett ordentligt, hederligt och demokratiskt gitarrsolo på sommarens festival. ”Äh, va fan”, tänker jag och stiger upp ur min säng när klockan slår tolv, ”i värsta fall får jag sälja biljetten. Eller utveckla en normal musiksmak.”
***
Jag behöver röra på mig, så jag tar en promenad i skogen. Det har fallit ännu mera snö i natt, så det ligger ett tjockt vitt täcke över allt. Jag lyssnat på en podcast där två amerikanska stand up-komiker käbblar med varandra, men när jag gått en halvtimme in bland träden så stänger jag av. Då slår den enorma tystnaden emot mig. När snön dämpar alla ekon så att det inte går att höra någon mullrande trafik i fjärran blir effekten mäktig. Jag stannar upp och ser omkring mig. Det kan låta pretentiöst, men det finns en intensitet i att vara omgiven av de kala björkarna, de snötyngda granarna och de enstaka tallarna. Allting är så stilla och dovt. Jag har nästan alltid haft skogen nära mig. Bakom huset jag växte upp fanns en stor granskog som jag som barn sprang omkring i och försökte upptäcka varje stig.
När jag går där i vinterskogen med ljudlösa fotsteg slås jag av ett minne. Det är en scen från sommaren som jag brukar kalla min exil i Skåne. Jag hade avslutat en utbildning och var rådlös, och åkte till Helsingborg i några månader för att lista ut vad jag skulle göra av mitt liv. Jag träffade en tjej från Malmö, en söt och kedjerökande hippie. Otroligt intelligent med stort miljöintresse.
En dag promenerade vi långsamt genom en park som låg nära hennes lägenhet. Solen stod högt på himmelen, jag hade hatten djupt nedtryckt i pannan och lyssnade på när hon mellan cigarett blossen berättade om ett barndomsminne. Jag återkallar hennes ord ur minnet:
”Jag minns att jag var... kanske åtta år gammal. Det låg en skog vid ett hus hos några vi kände. Jag sprang in där, mina föräldrar hade bråkat eller nåt, och gömde mig. Jag blev helt uppslukad av det gröna. Löven och grenarna och mossan. Jag försökte bara krama om allt och dansade runt och blundade. Försökte liksom bli uppslukad av den där skogen. Jag minns tydligt hur jag tänkte att här, just här vill jag stanna kvar för evigt.”
Hon slutade berätta och vi var tysta ett tag i den ljumma sommarvinden. Det blev plötsligt en alldeles för allvarlig stämning -något jag är värdelös på att hantera- så jag bytte samtalsämne till något skämtsamt och punkterade den ballongen skoningslöst. När jag några år senare går genom den där snötyngda skogen på Hisingen den fjortonde februari tjugohundratolv, önskar jag att jag hade hållit käften.
***
Även om jag lovade att hålla mig borta från allt prat om Alla Hjärtans Dag har jag inte under dagens gång kunnat hålla mig från att lyssna på Steve Earles ”Valentines Day” upprepade gånger. Det är den jag bifogat högst upp i inlägget. Fantastisk låt, med en allt annat än sockersöt text ("I know that I swore that I wouldn't forget/ I wrote it all down: I lost it I guess"). Sofia Karlsson spelade in en bra översättning. Hon må vara trevligare att titta på och ha en skönare stämma, men frågan är om inte Earles grusiga stämma passar sångens tema bättre. Kärlekssånger blir lätt så poänglösa om de inte har en liten bit mörker i sig.
***
Klockan börjar närma sig midnatt, och jag vet att det kommer ta ett tag innan jag kan somna. Jag borde lägga mig snart så att jag kan stiga upp i normal tid i morgon, men det känns dödsdömt. Under de där timmarna som gått sedan skogspromenaden tidigare under dagen så har jag hunnit in till filmstudion för ett möte inför en kortfilm som ska filmas i helgen. Därefter skulle jag egentligen åkt och ätit middag med en kompis, men det blev inställt på grund av förkylning. Istället fick jag åka hem och se om Henrik Schyfferts fantastiska show ”90's -ett försvarstal” för tredje gången. ”Jahapp”, tänker jag när jag sitter och slösurfar de sista minuterna innan datumet blir den femtonde. ”Det var den dagen”.
Jag kommer att tänka på ett citat från The Wire: ”A life is the shit that happens while you're waiting for moments that never come.” Jag har lyckligtvis inte en så bitter syn på livet, men kan ändå se en viss komiskt korn av sanning i den sägningen. Precis som varje enskilt träd tillsammans bildar den där skogen jag tjatat så förbannat om, så bildar alla de här timmarna av morgnar i sängen, promenader på Hisingen, musiklyssnande, jobbmöten, grubblande och stand up-shower på Youtube tillsammans de dagar som kommer utgöra mitt liv. Det går lätt att bli stressad av den tanken, men jag låter bli. Den fjortonde februari var ingen dålig dag, och förhoppningsvis kommer den femtonde inte bli det heller. Det får jag helt upptäcka när jag vaknar i morgon.
Tills vidare får jag väl önska alla där ute en trevlig Alla Hjärtans Dag. Trots allt.
Wednesday, February 08, 2012
Sammanfattning av filmer jag såg under Göteborgs filmfestival 2012.
I kronologisk ordning:
Free Hands:
Franskt drama som baseras på regissörens egen kärlekshistoria. Handlar om en kvinnlig filmregissör som gör ett filmprojekt med fångar på ett fängelse i Paris. Hon blir förälskad i en av fångarna och de inleder ett förhållande. En film som uppenbarligen lider av att regissören berättar historien om sig själv. Filmen verkar varit gjord utan den minsta uns av självdistans. Övertygande spel och fångarnas egna historier från filmen-i-filmen räddar ”Free hands”.
3/5
Guilty:
Även detta ett franskt drama. Baserat på verkliga händelser, men en helt annan upplevelse. I mina ögon den bästa filmen jag såg under festivalen.
Den handlar om ett uppmärksammat rättsfall i Frankrike för några år sedan. Nästan 50 män och kvinnor blev oskyldigt anklagade för att ingå i ett nätverk för pedofiler. Filmen följer Alain Marécau, vars dagboksanteckningar filmen bygger på. Alain förlorar allt, sina barn och sin fru, och får sitta i flera år i fängelse i väntan på rättegång. Det är en helvetesresa han genomgår, utan ljusglimtar. Filmen berättar sin historia rakt, rått och engagerande. Skådespelaren i huvudrollen gör en fantastisk rollprestation och tappar under filmens gång vad som måste ha varit ett trettiotal kilo. En av de starkaste filmer jag sett på mycket länge.
5/5
Carnage:
Roman Polanskis nya film är baserad på en pjäs. Det märks.
Fyra fantastiska skådespelare (Christoph Waltz, Jodie Foster, Kate Winslet och John C. Reily) briljerar i filmen. Dialogen är smart och väldigt rolig. Maktspelet de fyra emellan byter ständigt fokus och är underhållande att följa. Däremot kan jag inte skaka av mig insikten av att jag tittar på en filmad pjäs. Det teatrala anslaget blir tillslut för mycket för filmen.
3/5
Without
Kanadensisk dramathriller gjort på förmodligen en väldigt liten budget. En film som borde haft prefixet novell- istället för lång-. Storyn räcker nämligen inte till dess 90 minuter.
2/5
The Student
Argentinsk drama om politiskt engagerade i Bueno Aires . Filmen börjar med medryckande energi och högt tempo. Det kan ha berott på att jag fattar nada av det argentinska politiska systemet, men en timme in i filmen tappade jag totalt intresset.
2/5
Revolt
Jag vill varna för att jag kan vara lite partisk. Sommaren 2010 jobbade jag två veckor i olika assistentfunktioner på den här norska dramakomedin. Å andra sidan höll min kompis som såg filmen med opartiska ögon med om mitt omdöme: En otroligt välskriven, välspelad, rolig, sorglig och medryckande film. Utspelar sig på 80-talet då den 12-åriga Nikolaj upptäcker punken och relationen till hans minst sagt underliga far Magnus. Den här filmen kommer nå biograferna i Sverige. Jag kan rekommendera alla att se den.
4/5
Margin Call
Svettigt amerikanskt drama om bankkrisen. Den utspelar sig under det sista dygnet i en investmentbank innan hela systemet brakar ihop. Filmskaparna gör genidraget att skildra cynismen hos de pengahungriga kapitalisterna genom de mänskliga relationerna inom företaget, istället för att gräva ner sig i ekonomiska termer. I slutet är det fortfarande de rika som blivit rikare, och de fattiga som blivit fattigare. Tyvärr tappar filmen fokus mot slutet då jag saknar uppföljningen hos vissa rollfigurer vi lärt känna tidigare i filmen.
4/5
Avalon:
Festivalens invigningsfilm. Det har varit mycket snack om Johannes Brost huvudrollsprestation. Jo, det är inget fel på den. Tyvärr är jag inte så imponerad av resten av filmen. Den börjar väldigt bra, som en artsy thriller. Mot den andra hälften blir den bara artsy. Dock bjuder filmen på två fantastiska scener, bägge till sånger rotade i 80-talet: Eldkvarns ”Kärleks tunga” och Bryan Ferrys ”Avalon”.
2/5
Alper:
Grekisk film av samma Giorgos Lanthamos som gjorde den omtalade ”Doogtooth”. Regissörens personliga avtryck finns även här, med tydliga maktstrukturer, ett speciellt bildspråk och vrickade karaktärer. Men där ”Doogtooth” gav en anledning till varför filmens karaktärer var så skruvade, så är personerna i Alper bara...konstiga. Filmen är otroligt fascinerande och intressant, tro inget annat. Men jag har väldigt svårt att veta vad jag ska tycka om den. En del av mig vill mest spöa regissören.
Kan inte sätta ett betyg. Men... 4/5? Eller 2/5?
The Artist:
Mycket omtalad och oscarsnominerad film. En stumfilm, gjord på klassiskt stumfilmsmanér, men med både en och annan twist. Jag brukar ha svårt för den sortens genreexpriment, och har aldrig varit särskilt intresserad av stumfilm i sig. Men The Artist lyckas ändå leva upp till hypen. Den är rolig och har en fin kärlekshistoria. Jag känner mig som världens äldsta 25-åring när jag säger detta: Men det var en jävligt trevlig film.
4/5
Free Hands:
Franskt drama som baseras på regissörens egen kärlekshistoria. Handlar om en kvinnlig filmregissör som gör ett filmprojekt med fångar på ett fängelse i Paris. Hon blir förälskad i en av fångarna och de inleder ett förhållande. En film som uppenbarligen lider av att regissören berättar historien om sig själv. Filmen verkar varit gjord utan den minsta uns av självdistans. Övertygande spel och fångarnas egna historier från filmen-i-filmen räddar ”Free hands”.
3/5
Guilty:
Även detta ett franskt drama. Baserat på verkliga händelser, men en helt annan upplevelse. I mina ögon den bästa filmen jag såg under festivalen.
Den handlar om ett uppmärksammat rättsfall i Frankrike för några år sedan. Nästan 50 män och kvinnor blev oskyldigt anklagade för att ingå i ett nätverk för pedofiler. Filmen följer Alain Marécau, vars dagboksanteckningar filmen bygger på. Alain förlorar allt, sina barn och sin fru, och får sitta i flera år i fängelse i väntan på rättegång. Det är en helvetesresa han genomgår, utan ljusglimtar. Filmen berättar sin historia rakt, rått och engagerande. Skådespelaren i huvudrollen gör en fantastisk rollprestation och tappar under filmens gång vad som måste ha varit ett trettiotal kilo. En av de starkaste filmer jag sett på mycket länge.
5/5
Carnage:
Roman Polanskis nya film är baserad på en pjäs. Det märks.
Fyra fantastiska skådespelare (Christoph Waltz, Jodie Foster, Kate Winslet och John C. Reily) briljerar i filmen. Dialogen är smart och väldigt rolig. Maktspelet de fyra emellan byter ständigt fokus och är underhållande att följa. Däremot kan jag inte skaka av mig insikten av att jag tittar på en filmad pjäs. Det teatrala anslaget blir tillslut för mycket för filmen.
3/5
Without
Kanadensisk dramathriller gjort på förmodligen en väldigt liten budget. En film som borde haft prefixet novell- istället för lång-. Storyn räcker nämligen inte till dess 90 minuter.
2/5
The Student
Argentinsk drama om politiskt engagerade i Bueno Aires . Filmen börjar med medryckande energi och högt tempo. Det kan ha berott på att jag fattar nada av det argentinska politiska systemet, men en timme in i filmen tappade jag totalt intresset.
2/5
Revolt
Jag vill varna för att jag kan vara lite partisk. Sommaren 2010 jobbade jag två veckor i olika assistentfunktioner på den här norska dramakomedin. Å andra sidan höll min kompis som såg filmen med opartiska ögon med om mitt omdöme: En otroligt välskriven, välspelad, rolig, sorglig och medryckande film. Utspelar sig på 80-talet då den 12-åriga Nikolaj upptäcker punken och relationen till hans minst sagt underliga far Magnus. Den här filmen kommer nå biograferna i Sverige. Jag kan rekommendera alla att se den.
4/5
Margin Call
Svettigt amerikanskt drama om bankkrisen. Den utspelar sig under det sista dygnet i en investmentbank innan hela systemet brakar ihop. Filmskaparna gör genidraget att skildra cynismen hos de pengahungriga kapitalisterna genom de mänskliga relationerna inom företaget, istället för att gräva ner sig i ekonomiska termer. I slutet är det fortfarande de rika som blivit rikare, och de fattiga som blivit fattigare. Tyvärr tappar filmen fokus mot slutet då jag saknar uppföljningen hos vissa rollfigurer vi lärt känna tidigare i filmen.
4/5
Avalon:
Festivalens invigningsfilm. Det har varit mycket snack om Johannes Brost huvudrollsprestation. Jo, det är inget fel på den. Tyvärr är jag inte så imponerad av resten av filmen. Den börjar väldigt bra, som en artsy thriller. Mot den andra hälften blir den bara artsy. Dock bjuder filmen på två fantastiska scener, bägge till sånger rotade i 80-talet: Eldkvarns ”Kärleks tunga” och Bryan Ferrys ”Avalon”.
2/5
Alper:
Grekisk film av samma Giorgos Lanthamos som gjorde den omtalade ”Doogtooth”. Regissörens personliga avtryck finns även här, med tydliga maktstrukturer, ett speciellt bildspråk och vrickade karaktärer. Men där ”Doogtooth” gav en anledning till varför filmens karaktärer var så skruvade, så är personerna i Alper bara...konstiga. Filmen är otroligt fascinerande och intressant, tro inget annat. Men jag har väldigt svårt att veta vad jag ska tycka om den. En del av mig vill mest spöa regissören.
Kan inte sätta ett betyg. Men... 4/5? Eller 2/5?
The Artist:
Mycket omtalad och oscarsnominerad film. En stumfilm, gjord på klassiskt stumfilmsmanér, men med både en och annan twist. Jag brukar ha svårt för den sortens genreexpriment, och har aldrig varit särskilt intresserad av stumfilm i sig. Men The Artist lyckas ändå leva upp till hypen. Den är rolig och har en fin kärlekshistoria. Jag känner mig som världens äldsta 25-åring när jag säger detta: Men det var en jävligt trevlig film.
4/5
Subscribe to:
Posts (Atom)