Friday, September 04, 2009

Som en rullande lastbilsschaufför


Här följer ett livstecken från Kamrat S-!

Nuförtiden är ju undertecknad boende i Trollhättan, jag har ju hamnat här för vidare filmstudier. En mycket spännande tid väntar mig. Men allt detta orkar jag inte berätta vidare om just nu. Istället tänkte jag komma med lite nördgodis åt er först.

Vad händer när ett av mina absoluta favoritband gör en cover på min absoluta favoritlåt? Det blir bra som fan. Givetvis. Här har ni de gruvligt underskattade Drive-By Truckers där de fyra sångarna turas om kring mikrofonen i Dylans "Like a rolling stone" för att i sista refrängen förenas i allsång. Coverversioner på den här sången brukar ofta bli rätt tråkiga. The Rolling Stones försök på 90-talet att göra sången sin misslyckades fatalt. Bruce Springsteen lyckades hyfsat häromåret när han spelade den live. Jimi Hendrix gjorde den till en skön ballad. Men det mesta bleknar vid originalets energi och ilska. Jag ska inte säga att det här är en av Drive-By Truckers bästa bidrag till musikhistorien, men jag gillar deras insats i den här sången starkt.

Jag hoppas alla redan hört lastbilschaffisarnas yxiga gitarrattack "Where the devil don't stay". Annars ska ni genast göra det här:

Bättre än så här blir inte nutida amerikansk rock.

No comments: