Thursday, September 24, 2009

Lägesuppdatering 24/9


Nina Simone fullständigt river väggarna i min lägenhet. Jag ser på en livespelning som en klasskamrat brände till mig på dvd i födelsedagspresent: Live at Montreux 1976.

"Have you ever been to Africa?" vrålar hon ut mot publiken. Hon erkänner att hon är "half-high". Sen sätter hon sig vid pianot och sjunger en jazzig "I wish I knew (how it would feel to be free)".

Jag är alltså tjugotre år gammal idag. Det inte så illa pinkat. Det är inte alla som gjort det. Igår så fyllde Bruce Springsteen 60, det är ännu mer av en bedrift. Ett tag funderade jag på om vi skulle ha en gemensam födelsedagsfest, men det blev inget av. Jag har varit upptaget med mitt och han han säkert haft sitt.

Jag har haft fullt upp, det är ingen lögn. Igår höll jag och två klasskamrater i en casting åt en novellfilm som min utbildning organiserar. Vi höll till i Göteborg, ute på Hissingen. Den tredje vi arrangerar på bara två veckor. Vi har avverkat nästan 150 provspelande ungdomar. Snart följer ytterligare. Jag var trött när jag kom hem igår kväll.

Den här dagen, bemärkelsedagen, började med ett studiebesök på Ljudligans kontor i Film i Västs lokaler. Ingen lång promenad, skolan ligger i princip vägg i vägg. Vi fick se exempel på hur de arbetar med ljudläggningen på "Snabba Cash". Mycket spännande. Ännu mer spännande är att jag förmodligen redan nästa vecka drar ut på min första praktik.

Ikväll blir det dock festligare. Middag med klassen. Om en kvart, faktiskt, ska vi mötas på torget. Därefter blir det Rockquiz på en bar som heter Backstage. Det känns som om det kommer bli en lyckad kväll.

Så. Slut på uppdateringen. Måste rusa nu. Vi hörs snart igen, vänner.

No comments: