Saturday, September 12, 2009

Varför?


Listan över saker jag inte förstår mig på är lång. Jag erkänner detta. Det finns många saker och företeelser som jag inte kan få in i min begreppsvärld. Hur mycket jag än anstränger mig. Så är det bara.

Hur en mikrovågsugn egentligen fungerar kan jag inte få in i mitt huvud hur många gånger jag än slår upp detta på wikipedia. Hur kan världsrymden vara oändlig? Fattar inte det. Jag går också bet på hur en abortmotståndare fungerar. Är de ständigt berusade? Ironiska?

Men mest av allt så är det rojalister som retar mig. Vad får en människa, som är vid sina sinnens fulla bruk, att tycka att det är en bra idé att vi har ett kungahus i Sverige? Varför är det en bra idé i en demokrati att man låter sin statschef ärva titeln? Även om han inte har någon formell makt så är det väl egentligen en motsats till just begreppet demokrati?

Jag har sökt efter argument som skulle förklara varför detta är en bra idé. Varför lägger vi varje år ut 87 miljoner kronor av våra skattepengar på att kungafamiljen? 44 miljoner av dessa är Kungens apanage. Det vill säga stålarna som han och hans familj lägger på representation och privata konsumsion. 44 MILJONER! Man kan köpa 66 biljoner paket med ekologisk gröt för de pengarna.

Jag struntar egentligen i själva kungafamiljen. Strunt samma att vår statschef är en dåligt påläst varghatare med unkna jämställdhetsvärderingar. Strunt samma att hans barn använder de där pengarna som skulle kunna bli gröt till bättre behövande till att gassa på lyxbåtar. Strunt samma. Jag hade känt samma sak om kungafamiljen hade bestått av riktigt sköna snubbar och tjejer med dreads. Att vår nation inte är en republik är oförklarligt.

Så snälla. Kan någon förklara varför vi ska ha ett kungahus i Sverige? Ge mig ett argument som jag tycker är vettigt så lovar jag att byta åsikt. Eller åtminstone sluta skriva såna här meningslösa politiska tirader som ändå ingen bryr sig om.

3 comments:

Anonymous said...

Jag gillar't! Mer av Kungafamiljen till folket! /D.

i-drama.bloggspace.se said...

Men snälla nån Toni. Förstår du inte, utan kungafamiljen skulle Sverige som nation gå sönder. Fan, förstår du inte att om vi inte hade Victoria och Daniels bröllop att; älska, hata eller bara se framemot så skulle aftonbladet och expressen behöva skriva om saker som faktiskt betyder någonting. Som kanske en finansiell kris som faktiskt bevisar att kapitalism inte är ett felfritt system. Tänk efter, om vi inte hade idioter att störa oss på så kanske vi skulle behöva granska oss själva och våran kultur. Vad tror du skulle hända då? Förändring? Mord? Ballongkalas? Inte fan vet jag men jag är mer förbannad på den ordinäre svensken som investerar och är intresserad av kungafamiljen än kungafamiljen själv.

För i slutändan, är inte Kungafamiljen som vilken produkt som helst i en fri marknadsekonomi? Om folk skulle sluta "köpa" den så skulle den tillslut behöva tas ifrån marknaden.

Ditt inlägg har fått mig att återfinna rantern inom mig, tack Toni.

Hoppas du har det bra i Trollhättan / Per

Savela said...

Tack Per för ditt rasande inlägg.