Sunday, October 04, 2009

Lägesuppdatering 4/10

Jag skämmer ju inte bort er med fylliga inlägg nuförtiden, det kan jag ju erkänna. Men så blir det ibland. Jag har helt enkelt inte haft tid.

Det har varit mycket och det har varit bra. Minnesvärda veckor har passerat. Här följer en lista på händelser:

1) Två helger i rad har jag befunnit mig i Karlstad. Den första gången för en överraskningsfest åt min polare A-. Vi är inte bara gamla klasskamrater, vi fyller även år samma dag. Men det var på lördagen som ett dussin människor gömde sig i hans vardagsrum medan han och hans flickvän T- var ute på stan och käkade. När de sedan kom hem hoppade vi alla fram och hans förvåning var obetalbar. En fest värd namnet, blev det också.

2) Jag har påbörjat min praktik på SVT Dramas nya omgång av "Kommissarie Winter". Jag sitter mest på produktionskontoret, men det har fortfarande varit både lärorikt och förbannat roligt. Det tog ett par dagar att komma in i lunken, och nu när jag går in i vecka två (som består av ett gäng kvälls- och nattinspelningar) så hoppas jag att det kommer börja flyta på ordentligt. Vet i dagsläget inte hur exakt många veckor jag blir kvar där. Men ett par stycken i alla fall, hoppas jag och tror. En sak är säker. Sömn kommer jag inte få mycket av.

3) I fredags morgon när jag steg upp 05.50 var det kallt, mörkt och jävligt. Solen hade inte gått upp, och värmen i min lägenhet har de inte skruvat på än. På vägen till tåget som skulle ta mig till Göteborg fick jag plötsligt en historia i huvudet. En skröna från min barndoms vintrar i Kalix. Innan jag nått fram till Göteborg hade jag vävt fram något som väldigt snart ska bli en novell. Jag måste bara hitta tid till att skriva den. Kommer, i sådana fall, förmodligen publicera den här. Var annars...

4) Filmörnen! Den regionala och årliga filmfestivalen i Värmland hade jag sett fram emot länge. Det var inte många timmar sen nu som jag kom hem från den. Lyckat blev det också. Välförtjänt vann min forna klasskamrat S- pris för bästa film med sin lysande kortfilm "Grattis John". Själv vann min kortfilm "Tag Plats" pris för bästa foto, bästa ljud och bästa kvinnliga skådespelerska. Roligt! Men största nöjet med festivalen var dock de två dagarna i Karlstad och Molkom. En helg fylld av kära återseendet och intensivt festande. Jag somnade klockan halv sex nu i morse på soffan hemma hos A- under en långdragen efterfest. Tack alla fina vänner som var där för en helg som åtminstone i mina ögon blev smått legendarisk.

Nu är jag dock för trött för att skriva något mer. Ska ta en välbehövlig dusch innan jag sätter mig ner och ser ett avsnitt av "The Wire". Därefter blir det ett dejt med min huvudkudde. Imorgon fortsätter mitt liv. Det är, för att uttrycka det simpelt, jävligt nice.

2 comments:

Anonymous said...

Grattis till pris för "Tag Plats" pris för bästa foto, bästa ljud och bästa kvinnliga skådespelerska !

Milla said...

Grattis Toni.
Den filmen var riktigt bra gjord.
Kul att du verkar vara på en plats där du utvecklas. Keep up the good work. Kram