Thursday, April 10, 2008

Efterlysning: Östen Warnebring "Femton minuter från Eslöv"

Jag hörde en fantastisk låt i morse på en lokalradio i Enköping. Det var ett mindre epos av Östen Warnebring som hette "Femton minuter från Eslöw". Låten var pampig soul och Bruce Springsteen i svensktoppstappning. Helt otroligt underhållande.

Den handlade om sångaren som var "Femton minuter Eslöv, Femton minuter från dig", på sin moped. Men den svekfulla kvinnan bedrog honom med en "kyss som smakade bensin". Om jag förstod texten rätt hade hon mixtrat med hans tändstift. Ironin lös med sin frånvaro. Jag måste få höra denna melodi igen.

Så jag skickar ut en förfrågan: Kan någon hjälpa mig med att hitta denna klenod? Kommentera om ni finner råd.

Uppdatering:
Jag har fått tag i sången nu, så jag blåser av efterlysningen. Jag ska rätta mig själv, nu när jag lyssnat igenom texten ordentligt. Handlingen i sången är följande: Östen sjunger till sin flickvän att tyvärr så kommer jag aldrig mer komma till Eslöv, nåt fruktansvärt har hänt. Han var på väg till Eslöv, han hade bara en kvart kvar och kunde till och med se hennes hus. Då fick han problem med mopeden och måste svänga in vid en verkstad. Där jobbar en sexig mopedreparatör som fixar inte bara mopeden, men även Östens "tändstift". Orsaken till att Her Warnebring alltså inte kommer fram till sin älskling, trots att han bara är Femton minuter från Eslöv, är helt enkelt eftersom han börjar göka regelbundet med Mopedreparatörskan.

Och vem sa att svenska textförfattare var fantasilösa?

No comments: