Thursday, October 18, 2007

Hantverkade = Savages

Det är väl lite av en klyscha att klaga på hantverkade och deras onda uppsåt, och jag har väl aldrig riktigt haft så mycket kontakt med dem. Men nu kan jag alltså sälla mig till den raden av människor som fått handskas med denna folkgrupp.

Det började för några veckor sedan. Jag upptäckte att elementet på mitt internatrum droppade vatten, och detta lämnade en blöt fläck på mitt golv. Jag tänkte först själv skruva åt den ventil som jag själv misstänkte var felet, men hade inte rätt verktyg och tänkte att man får lämna sånt åt proffsen. Så jag kontaktade Husmor på internatet och bad att hon skickade nån fastighetsskötare eller liknande som kunde komma och åtgärda problemet.

Fyra besök senare av rörmokare är jag vansinnig. Efter de två första besöken, då jag inte var på rummet, hände ingenting. De skulle "beställa delar". Efter tredje besöket så lyckades rörmokaren med bedriften att 1) få elementet att droppa ännu mer och ljudligare än tidigare och 2) att få elementet att fullständigt sluta alstra värme. Vid det tillfället hade jag fortfarande nån sorts distans till det hela och kunde se på det hela med humor. Detta trots den iskalla temperaturen på mitt rum: En morgon fick jag dräpa en mammut för att ta mig ut i korridoren.

Efter det fjärde besöket är dock alla hopp om försoning med hantverkare förbi. När jag gick in på mitt rum på förmiddagen för att hämta en anteckningsbok så ser jag att dörren till mitt rum står på vid gavel. Där inne står en bunt hantverkade och -som jag efterkonstruerat i efterhand- slörunkar. De har gått in på rummet med sina stövlar, så skoavtryck från några fyrtiosjuor korsar mitt rum. Jag frågar om de kommer kunna återställa även värmen i rummet, men enligt dem har de inte tagit bort den i första hand. "Savages", tänker jag för mig själv. Rörmokarna drar några kassa skämt om att de "kastat ut fruntimmrena som låg i sängen".

När jag senare på natten återvänder till mitt internatrum efter en dags hårt arbete gör jag några irriterande upptäcker. Elementet är fortfarande avslaget. Rummet är fyllt av höstkyla. Det andra är att den plastbytta -min plastbytta!- som jag haft under elementet för att fånga upp vattendropparna är borta. De hade antagligen trott att det var skolans byta och därefter tagit med den tillbaka. Kom igen, en plastbytta spelar ingen större roll, men det var fan droppen som fick bägaren att rinna över. Tyvärr slutar det inte där. När jag lägger mig för att sova hittar jag nånting på kudden. En knippe tagel! "Vad faaan!". Okej, mycket kan jag förstå. Men hur i helvete har de lyckats få med sig en bit tagel in på rummet och sen placerat detta på min huvudkudde? Det här är ju rent ut sagt bisarrt!

Det är inte över än alltså. Jag kan alltså planera in åtminstone två-tre besök till av dessa hantverkare. Jag måste ju nämligen få tillbaka värmen i mitt element, och dessutom få tillbaka min plastbytta. Rätt ska vara rätt. Jag undrar var det här kommer sluta... En dag kommer jag komma in på mitt rum där jag hittar två rörmokare som delar på varsitt helrör sprit och porrsurfar på min dator. Jag säger det igen. "Savages". Det som stör mig mest av allt är att om jag bara hade gjort det själv med den rätta sortens skiftnyckel, så hade jag gjort färdigt det på fem minuter. Suck.

2 comments:

Anonymous said...

Amras egna hantverkar/elektriker historia - Klockar är runt 07 på morgonen och jag sover som en stock, elektrikern som skulle fixa med mitt vägguttag sa sigkomma nångång på eftermiddagen.... jag vaknar av att någon prasslar runt med något i mitt rum, trots enorm trötthet öppnar jag ena ögat och kikar för att identifiera ljudet. Synen jag mötts av är följande - en stor karl med verktygsbälte står på alla fyra vid mitt vägguttag, dock fixar han inte med det utan han sirrar som hypnotiserad på min nakna bakdel och lår som råkat glida fram under täcket medan jag sov..... Jag rycker till och han säger - ehh jag är klar nu, hade så bra hej då.... Så du ser Toni hantverkare är kåta jävlar men förhoppningsvis hinner det fixa sig innan jag kommer dit annars får vi helt enkelt göra nytta av alla filtar du har =)

Anonymous said...

Mina hantverkare sliter förhoppnings ut hela mitt golv nu, där en vattenläcka har bestämt sig för att jobba. Mig har dom dock flyttat till ett rum mitt inne i stan, så jag slipper se dom (även om det är något hett över män med arbetarbyxor- osis att jag missar det)