Thursday, October 25, 2007

Filmer i urval

Jag har på sistone gått väldigt mycket på olika biovisningar. Det är ett av de sätten man kan fly vardagen och Molkom, genom att åka in till Karlstad och njuta film på storduk. Vissa filmer har varit mer omtalade, vissa mindre, och jag tänkte att jag kunde teckna ner lite tankar över några av dessa filmer.

Sicko
Michael Moores senaste dokumentär skiljer inte sig nämnvärt från hans tidigare dokumentärer. Den skillnad jag med glädje kan uppfatta är i alla fall att han blivit lite personligare igen efter att han gett sig på Bush i "Farenheit 911". Moores dissektion av det amerikanska sjukvårdssystemet är lika angeläget för jänkarna som för oss svenskar: Med den fortgående privatiseringen av statliga institutioner så är en sjukvård som inte gäller för alla inte länge en omöjlighet innanför detta lands gränser. Moore är som vanligt både rolig och en ytterst skicklig leverantör av propaganda, men hans största stunder i den här filmen är när han låser kameran på de vanliga människorna som berättar de mest tårdrypande historierna, där girighet är den återkommande skurken i dramat.

Jungfrukällan
För några helger sedan hade SF en satsning på olika biografer i Sverige då man fick njuta ett urval Bergmanfilmer för tjugolappen. Perfekt ämne för matiné en bakfull söndag. Jungfrukällan är en av de där klassiska verken av Ingmar Bergman som jag inte fått tillfälle att hugga tänderna i, men nu var det alltså dags. Jag blev inte besviken: Den här filmen som inspirerat hela rape revenge-genren var stundtals riktigt mäktig. Efter en svajjig inledning lyckades spänningen stegra för varje scen och bli ännu en triumf för den regissör som man egentligen bara vill tycka illa om. Max von Sydow med rätt att hämnas utforde hudlöst skådespeleri. Scenen där han tar en bastu innan han går ut för att dräpa är hur cool som helst...

Du levande
Som ett inbitet fan av Roy Andersson så var inte mina förväntningar låga inför "Du levande", en film som vi väntat på i otaliga år nu. Att kalla den här filmen för en "Sånger från andra våningen II" är både träffsäkert och helt uppåt väggarna. Formspråket från den föregående filmen är i princip identiskt, men i den här filmen har det religiösa temat fått ta ett steg tillbaka för en lite mer lättsam humor med betoning på drömvärlden. Några scener i den här filmen, jag tänker speciellt på en bröllopsdröm, tar andan ur kroppen på en. När sedan Andersson exprimenterar smått med musikal så blir det hela snäppet vassare. Den enda kritik jag kan komma med är just det att filmen står lite för mycket i skuggan från Anderssons föregående verk. Det är svårt att inte sitta och jämföra med "Sånger" hela tiden. Roy Andersson gör som filmskapare något mycket unikt och sen så är det upp till oss i publiken att bestämma om vi gillar det eller inte. Personligen blev jag både rörd och road av "Du Levande".

Dark Horse
Jag hade inte världens största förhoppningar på den här filmen när jag gick och såg den nu ikväll på Filmklubben inne i Karlstad. Den isländska regissören Dagur Kari hade tidigare gjort den helt okeija "Noi Albinoi", och jag förväntade mig något i den stilen. Men "Dark Horse" visade sig vara en helt underbar liten film. Kanske är det för att filmen är inspelade i Danmark som Kari fått blomma ut, men i vilket fall som helst så lyckas han i den här filmen att med ett gäng skruvade karaktärer och ett snyggt svartvit foto göra den mest uppfriskande dramakomedin jag sett på mycket länge.

Parfymen
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen. Tom Tywkers kostymdrama som utspelar sig på en kultroman både skjuter över målet med sin ibland lite för ostiga historia om en man som föds med världens bästa luktsinne, lika ofta som han träffar mitt i prick med skildringen av en persons totala isolation från resten av samhället. Tillslut räddas de eventuella bristerna av ett utsökt skådespeleri från Ben Whisaw, Alan Rickman och Dustin Hoffman.


Utöver dessa filmer har jag sett en uppsjö av fler filmer som jag skicka ut på rekommendation, men jag får nog stilla min tunga där. Är det nån som har en rulle att tipsa mig om?

2 comments:

Anonymous said...

Yarr! Du har blivit utmanad av Piraten, kolla till min blogg för att se vad det hela handlar om.

Savela said...

Jag gjorde en sån utmaning för en tid sedan, men det är kanske dags att skriva en ny. Nåja, under veckan kommer det. Jag har tid...