Monday, December 19, 2005

John Spencer R.I.P

Han är död, Spencer. Han som spelade Leo McGarry i tv-serien Vita Huset. Tragiskt. Jag är inte precis tagen av sorg, men det är synd att en så begåvad skådespelare vandrar hädan vid bara 58 års ålder.

Den enda roll jag egentligen förknippar med Spencer är just hans insats i Vita Huset. En välpresterad roll, om än lite otacksam. Leo McGarry är den minst coola figurer i Vita Huset; Han har sin andel av kvicka och griniga repliker, han är förnuftet i seriens stab, och Presidentens närmaste man, men alla runt omkring honom verkar ha fått spela de roligare rollerna, det är nog få som har hans karaktär som favorit i serien. Så därför är det inte lika lätt att se hur han faktiskt är en av seriens stora skådespelare. Just nu håller jag på att se om första säsongen av Vita Huset på dvd, och i avsnitt 19 ("Let Bartlet Be Barlet") finns ett fantastiskt klimax då Spencer får spela ut all sin karaktärs frustration öga mot öga mot Martin Sheen. Ingen lätt uppgift, men den scenen kan vara en av hans bästa prestationer någonsin såvitt jag vet.

Spencer var/är knappast någon av mina favoritskådisar. Men han ska ha respekt för att ha gjort grovjobbet bland en fantastisk ensamble i en av tidernas bästa tv-serie.

No comments: