Tuesday, December 06, 2005

Populärkulturell Genomgång Igen

Popkoll December:

Har fått tag i bootlegen på Dylans strålande konsert från Scandinavium, den jag besökte. Stort. Att återuppleva Just like a Women var 7 minuter lång gåshud, att njuta Desalation Row igen väckte minnen av lycka och först nu inser jag hur förbannat mäktig Love Sick egentligen var.

Scrubs är en höjdarserie. Rolig och vass, och inom sina sitcomramar så lyckas den vara väldigt underhållande, trots att uppbyggnaden av varja avsnitt ibland blir tjatig.

Senaste numret av musiktidningen Uncut bjöd inte bara på sköna intervjuer och reportage Neil Young och Bruce Springsteen, utan också på en cd-skiva med covers eller låtar inspirerade av The Boss. Jag har fastnat för några låtar och kommer förmdoligen fördjupa mig i några av artisterna.

Jag vill ha den nya The Band-boxen.

När kommer nästa Cornelis-revival? Jag har lyckats gräva lite i arkiven och hittat guldkorn. "Klagovisa till Felicia" är min nuvarande favorit med hisnande rader som Du föddes bland liljor, Felicia, du föddes bland liljor...

Håkan Hellströms nya skiva verkar bli grymt intressant. Nya singeln "13" är inte någon av hans största insatser för musikhistorian, men hans sätt att blanda svenska och engelska är tillräckligt lustiga för att jag kommer sitta och sjunga med i låten i januari.

Jag missade det senaste avsnittet av Nip/Tuck, något jag ångrar. Folk säger att det var ruskigt bra.

Jolt Cola är, trots sitt nördrykte, fortfarande en lysande dryck.

Återkommer.

2 comments:

Toni said...

Det låter bra... skulle gärna lyssna på Just like a woman också. Desolation Row var, om inte klockren, så åtminstone helgjuten. Men det är en annan sak att uppleva sånt live förstår jag. Jag skulle nog också varit alldeles till mig. Det är ju min favoritlåt alla kategorier.

Toni said...

och ja: Scrubs är en höjdarserie.