Friday, December 02, 2005

Bob och Filmmusik

Hur får man Bob Dylan att skriva högklassiga låtar? Jo, man ber honom skriva filmmusik. Jag har tänkt lite på det här, och kommit fram till att det inte bara är en slump.

På senare år så har några av Dylan gjort en hel del filmmusik. Filmen "Gods and Generals" från sent -90-tal fick, som jag nyligen skrev, den helt underbara låten "'Cross the Green Mountain" till signaturmelodi. Den härliga svarta komedin "Wonder Boys" belönades med en oscar för en av Dylans tre bästa låtar från 2000-talet: "Things Have Changed". Och hans senaste singel "Tell Ol' Bill", som jag börjat älska, skrev han till filmen "Nort Country".

Han har också skrivit filmmusik tidigare... En av hans mest kända låtar, för att inte säga den mest kända, "Knockin'on Heavens Door" skrevs för filmen "Pat Garreth and Billy the kid".

Dylans största mästerverk under countryrockperioden, "Lay Lady Lay" skrevs för "Midnight Cowboy" med Dustin Hoffman. Han hann inte göra klart låten innan filmen var färdig klippt, och därför kom den inte med, men han skrev den åtminstone för filmens skull.

På 80-talet var Dylans rykte, ibland orättvist ibland rättfärdigt, att han bara gjorde skitmusik. När en b-film med titeln "Band of the hand" letade filmmusik så ställde Dylan upp med att specialskriva en låt till filmen med samma titel. Låten i sig är bland det mest bombastiska som Ol' Bob gjorde under detta årtioende.

Är det en slump att när Bob skriver filmmusik så gör han ofta underverk, och kanske till och med bryter sig ur skrivkramp och stiljé? Jag tror inte det. Dylan älskar film, och när han ska genom en låt gestalta en känsla och han inte kan hitta den känslan inom sig själv, så tror jag att det kan underlätta att sno en känsla som han känt när han sett råmaterialet till en film. Många av hans låtar är inspirerade av filmer likväl, och alla som hört "Brownsville girl" vet vad jag pratar.

Därför: Dylan + Filmmusik= Gött.

1 comment:

Toni said...

Jag håller med till hundra procent. Filmer tycks få Bob att öppna upp sinnena och känna in känslor och stämningar som han sedan perfekt kan gestalta i sina sånger. Mer filmmusik, tack! Och skulle det vara för mycket begärt om nån klok människa kunde göra en samlingsskiva med Bobs filmmusik, säg från "Pat Garret & Billy the Kid" och framåt? Jag är fortfarande inte säker på att jag hittat alla tillskott.