Tuesday, October 05, 2010

Jimmie Åkessons funniest moments

Jag insåg det inte till en början. Men alltefter att dagarna gått, och Sverigedemokraterna fått allt mer utrymme i media så har det sakta blivit mer och mer självklart.

Jimmie Åkesson har gjort svensk politik roligare. Inte "roligare" i den positiva benämningen "intressantare" och "mer spännande". Jag syftar på "roligare" som i "mer komisk".

Här är mina tre favoritögonblick hittills.


1. Jimmie Åkesson och hockeykören


Vi var säkert många som såg Jimmie Åkesson hålla sitt segertal när det stod klart att Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen. I samma sekund som den äppelkindade smålänningen gick upp på scenen så fylldes jag och många med mig av skam, sorg och frustration. När man sedan insåg vad som försegick så blev plötsligt stämningen... pinsam.

Plötsligt hörde vi hur SD's DJ skruvade ner eurodiscon så att en hockeykör kunde skandera "Jimmie Åkesson, shalalala". Det var oklart om Åkesson tagit sitt parti in i riksdagen, eller ett lag från Divison 1 till Elitserien.

2. Jimmie är trött.
Tyvärr hittar jag inget videoklipp från den här fantastiska stunden som fick mig att ligga dubbelvikt av skratt i tv-soffan.

Efter att ha deltagit i SVT's Rapport dagen efter valet och fått sina fiskar varma av K-G Bergström i en utfrågning så tågade Jimmie ut från SVT. När journalistuppbådet mötte honom med frågor så fick de endast korthuggna svar i stil med "inga kommentarer".

Ända till en journalist frågar Jimmie: "Vad ska du göra nu?"
Med ett gnälligt tonfall som om han varit en brådmogen tonåring, på den bredaste smålänska du kan tänka dig:
"Nu ska jag hem och sova, för det har jag inte gjort på flera dagar!"
Ett tips Jimmie-ponken; Folk kommer inte tycka mer om dig för att du gnäller som ett barn.


3. Jimmie i folkdräkt.


Den femte oktober 2010 så var det inte Fredrik Reinfeldts nya regering som var dagens bottennapp. Inte heller var det Sverigedemokraternas dramatiska utstormning från en gudstjänst eftersom de kände sig förnedrade av att ordet rasism hade används i predikan. Nej, det mest underliga med denna dag, det som var så otroligt konstigt att jag inte kan fina andra ord än: "Ha Ha Ha" är att Jimmieboy dök upp denna dag i folkdräkt. Svensk folkdräkt.

Var, när och hur kändes det som en bra ide?
Ville Jimmie framstå som en äkta svensk? Var det ett skämt?
Ville han slå ett slag för ett alltmer utdöende mode?
Stannade han aldrig upp den morgonen när han klädde på sig och tänkte "...vänta lite... Folkdräkt? Folk kommer skratta åt mig! Jag tar på mig slips och kavaj, som alla andra".

Jag vet faktiskt inte. Däremot så vet jag att Jimmie Åkesson plötsligt framstod som den där konstiga ungen som den första skoldagen dyker upp i kostym när hans klasskamrater på sin höjd bär t-shirts med Kalle Anka-tryck.

2 comments:

Toni V said...

Haha.. Ja det var bra. Det där med folkdräkterna tycker jag de kunde fortsätta att köra med, så man såg vilka tomtar det var.

Anonymous said...

Jag antar att du har lättare att hålla dig för skratt när SD nästan har 20% av rösterna och är på god väg att bli Sveriges näst största parti?! :D