Saturday, March 22, 2008

texter

Ett hål i min sko, är mitt fönster mot världen
kom vi klättrar ut ikväll
Där går Hans och Greta och tittar på stjärnor
jag är en stjärna själv
Vi köper en äng i en blomsteraffär
Kyss mig på mun
kom så går vi dit vägarna bär

Tommy och Eva kör runt i sin cheva
runt Djurgår'n på månskensöl
På Söderhallen kan man fortsätta levt
eller va' Napoleon i ett hörn
Ingen har pengar och bandet är skit
Du hade en önskning kvar älskling
en och du önska' dig hit


Minns du cirkusen på Söder
en regnig vinterkväll
Jag var halvvägs under bordet
när jag såg dig
Jag hade druckit i veckor
du hade sörjt under täcket
Två brustna hjärtan
vi var förlorade i det blå

Två brustna hjärtan och tio burkar blå
I en taxi genom regnet över broarna
Välsignad var den natten
och alla ljus runt dessa vatten
När du tog min hand och höll den
när jag grät i din säng


Allt jag ber om är licens att leva
allt jag ser är ett skepp som lämnar hamn
Över vågorna på haven
över ängarna i dalen
skall mitt hjärta ropa ditt namn
Mitt hjärta ropar ditt namn

Nattens brev vi aldrig sände
dagar utan mening alls
All väntan känns förgäves
bara en cigarett i näven
och kragen uppvikt om min hals


Följande citat är utklippta ur diverse texter av Eldkvarn. Stundtals tror jag att det inte finns några andra

1 comment:

Anonymous said...

Zigenar-Jacko bodde i ett par svarta stövlar
Svart kostym och vit skjorta
när han kom sa vi: Här kommer söndag
Folk sa att han kom från skogarna
bergen och de vilda hästarna
Han tog vem som helst med knogarna
även poliserna och prästerna