Wednesday, February 20, 2008

Angående det här med Stieg

Det var ju ingen större överraskning att det skulle komma en filmatisering på Stieg Larssons triologi om journalisten Mikael Bkomqvist. Jag håller för närvarande på att läsa den tredje och avslutande boken, och har inget ont att säga, även om hypen är lite väl...hypad.

Men filmatiseringen då: Svensk film kör fegkortet. Filmen skulle ju i vilket fall som helst bli en succé så jag förstår inte varför de rollbesätter rullen med världens tråkigaste och förutsägbaraste casting. Mikael Nyqvist som Mikael Blomqvist? Sven-Bertil Taube som Henrik Vanger och Peter Haber som hans brorson...Ja det är ju inte så jävla spännande. Ingvar Hirdwall som advokaten Frode i den första -och bästa- delen var ett lysande val.

Den detalj som hitills fångar mitt intresse är hur de ska skilja tidningsredaktionen Milleniums kontor. I boken är platsen kontoret ligger på, och planlösningen, väldigt noga beskrivet. Så noga beskrivet att de som vistats på Greenpeace huvudkontor i Stockholm upptäcker att det ÄR det kontoret han beskriver. Undrar om Lennart Daléus och de andra lirarna kommer låna ut sitt högkvarter?

1 comment:

Toni said...

Ja jag är ju inte så jävla förtjust i hypade grejer så jag väntar nog med att läsa böckerna tills nöden kräver det. Sambon har hållit lovtal över de böckerna nu i några veckor men jag låter mig inte övertalas...