Sunday, February 25, 2007

Eldkvarns nya

Eldkvarn tar ett intressant grepp inför sitt nya album -Svart blogg. Blev förvånad över att gamla gubbar kunde ta modet till sig döpa en skiva efter ett internetfenomen, men se på fan. Plura har dessutom valt att skriva om processen med skivan på en -just det- svart blogg.

Adressen är: http://www.eldkvarnsvartblogg.nu/

Jag fastnade för Eldkvarn för lite under två år sedan. Många månader senare flyttade jag till Norrköping, vilket gav mersmak. Skivan "Atlantis", den för tillfället senast utkommna plattan, är förmodligen deras bästa. Jag sitter just nu och lyssnar på denna smått Dylanska samling av sånger om brustna hjärtan och för mycket alkohol. Minns hur uppjagad jag var över duetten med Håkan Hellström, "Konfettiregn", när den var ny. Spelade den som en galning. Million Miles parafrasen "Millioner mil bort" var en mäktig sak som jag hade sympatiångest till under kvava sommarnätter:

"Alltid svaret i fickan
på brevet jag fått
det blev aldrig skickat
miljoner mil bort
Det börjar bli sent
inte ett öga är torrt
det finns ingen morgon
miljoner mil bort"


Nu är det bara att vänta. De textrader som Plura teasar med på bloggen är lovande.

P.S: Just nu är jag helt besatt av Jay Z's "99 Problems" och Sahara Hotnights skrikiga cover av "Teenage Kicks"

1 comment:

Anonymous said...

Jag säger bara Limbo, en av de bästa svenska skivorna genom tiderna. Pluras Time out of Mind. Svart och underbar.