Thursday, February 22, 2007

Låtar med ordet "Over" -Lista

Min mp3 råkade spela ett gäng låtar som alla innehöll ordet "Over" i titeln. Så jag började -som varje sann musiknörd- gör en lista över låtar med temat "Det är slut, kvinna". I samma veva är jag lite inspirerad av gamla Bobban D som vecka efter vecka lägger upp snygga listor i sin radioshow Theme Time Radio Hour.

1. Bob Dylan - "It's all over now, Baby blue"
Blir det bättre? Bildspråket är så sinnessjukt snyggt att det gör ont. Van Morrison gjorde, som frontman i gruppen Them, en cover på denna låt som är svår att glömma, men det är när Dylan fraserar att "This sky, too, is folding under you/ And it's all over now, Baby Blue" som det verkligen gör ont.

2. Boz Scaggs - "It's Over"
Denna soulsnubbe har nog skrivit den mest svängiga sången som sjungits om att göra slut! (Läs den där meningen högt och hör hur snyggt S:en låter). Här handlar det om att Boz har en kvinna som inte vill förstå att det är "Over! Over! Over!". Lyssna på den käcka kören!

3. Rod Stewart - "It's all over"
En fortfarande väl bevarad hemlighet är att gamla Roddan en gång i tiden -före 80-talet alltså- kunde göra en massa bra musik. Här gör han pubrock som stolt förklarar att han brukade älska henne! Men det är över nu! Eller hur är det med? Detta är egentligen en cover som bland annat tidiga Rolling Stones satt tänderna i, men jag låter Rod representera låten på listan.

4. White Stripes - "Forever for her (is over for me)"
Nu är vi inne på lite mer nutid. Stripes senaste fick rätt mycket kritik, men personligen anser jag den pianobaserade rocken på denna platta vara deras bästa. Här finns tunggung om att -precis som det ska vara i den här sortens sånger- ha olika syn på saker.

5. Tom Waits - "It's Over"
Av någon anledning kändes Waits nödvändig på listan. På senaste samlingen hittade vi denna lågmälda melodi. Det här är ett jazzigt arrangemang som för tankarna till "Alice", mästerverket från det tidiga 90-talet. En tanke som slår mig i alla fall är att orden It's Over kan slå an såna strängar hos låtskrivare... Det visar även nästa låttitel på.

6. Elvis Presley - "It's Over"
Nej, det här är ingen cover någon av tidigare nämnda låtar. Istället hittar vi ett 70-tals melodram från Elvis ojämna period i Las Vegas. Men min namne Elvis (ett av mina mellannamn vid döpseln var just detta förnamn) lyckas kräma ut en och annan känsla ur denna pampiga disktrasa.

7. Lenny Kravits - "It ain't over till it's over"
Får jag ha med en smörig låt? I nån sorts sängkammarsoulrock försöker Lenny K göra det som många på denna lista har gjort, fast tvärtom. Försökt dra ut på det hela, låta slutet komma liiite senare. Det är visst värt det, menar Kravits.

8. Ryan Adams - "Harder Now That It's Over"
Det är alltså RYAN Adams som sjunger denna, inte BRYAN Adams. I vilket fall som helst: När Ryan har sina bästa stunder låter han som en Neil Young med ambition att göra musik för amerikansk collagepublik. På både gott och ont. Han tycker synd om sig själv, Ryan, det brukar de göra alla dessa ensamma män med gitarr. Men han kommer undan med det.

9. ELO - "It's Over"
Jag vet inte om jag är seriös med denna, men jag får försöka. Den är mysig.

10. Damien Jurado - "I Can't Get Over You"
Har ingen aning om vem den här killen är, men jag passar på att avsluta listan med ännu en ensam man med gitarr som sjunger uppgivet över... ja, gissa vad.

Nästa lista får väl bli raka motsatsen, folk som blir kära i varandra? Det känns som urvalet där är lite större. Googla på låtar med namnet "Love" så får ni se.

No comments: