Saturday, January 28, 2006

Ny skivbeställning

Okej, det var länge sen jag skrev nåt här; Nu måsta jag försöka få lite ordning på bloggen igen. Det gör jag genom att berätta om mina skivbeställning från igår kväll:

Neil Young "Everybody Knows This is Nowhere"
En klassiker som jag borde köpt tidigare. Har hört alla låtar både en och två gånger, men först nu ser jag till att köpa detta epos av gitarrperfektion. Blev extra sugen på Neil efter att ha sett den halvtimmes långa intervjun på svt i går kväll, men eftersom vi var ett par stycken som satt och ölade (e.g förfestade) till programmet så måste jag nog se reprisen för att få lite mer bestående minnen av intervjun.

Leonard Cohen "Songs of Love and Hate"
Jag måste ju utöka min Cohen-samling, och det här blir min tredje skiva med honom. Efter mästerliga "Songs of Leonard Cohen" och den lite mörkare "Songs from a room" så känns den här skivan som ett givet köp och en lovande bekantskap. Glöm inte bort att "Famous Blue Raincoat" ligger här!

Bob Dylan "Time out of mind"
Det finns typ tre-fyra kvar av de största Dylanskivorna jag måste ha innan jag kan sova gott om nätterna. Det jag hört från "Time out of mind" ger mig i alla fall intrycket att det här är en av de absolut bästa skivorna han gjort. Jag är extra nöjd med tanke på att min flickvän gillar den här skivan, och att vi kommer kunna sitta och mysa till "Standing in the doorway". Hur stort är inte det?

Nina Simone "Greatest Hits"
Okej, jag vet att det är fult att köpa Greatest Hits-skivor, men den här var så ruskigt billig (39kr), och jag äger inga inspelningar med den stora bluesdrottningen. Tyvärr innehåller inte samlingen hennes absolut största stund, och en av de största låtarna någonsin, "I Put a Spell on You", men däremot en hel del massa annat gott för ett svältande musiköra.


Så nu påbörjas nedräkningen tills skivorna dimper ner i brevlådan. Fram tills dess sitter jag med min "Nashville Skyline" och "Sticky Fingers" och njuter av det stora i livet.

1 comment:

Toni said...

Jag fattar inte att du ännu inte äger Time out of Mind eller Songs of Love and Hate. Två av de största albumen alla tider! Det blir inga slösade pengar på de skivinköpen iaf. Gott!