Monday, January 09, 2006

Sammanfattning av 2005!

Något försenad får ni här sammafattningen av förra året i film och musik (och lite annat gott):

Film:

Årets bästa filmer:
Har sett ovanligt lite ny film i år, eller film överhuvudtaget. Mest tv-serier actually. Jag har inte i skrivande stund lyckats se varken Matchpoint eller Crash bland andra. Men av det jag sett så listar jag det såhär:

1. No Direction Home
2. Attentatet mot Richard Nixon
3. The Constant Gardener
4. Batman Begins
5. The Life Aquatic
6. Crash
7. The 40 Year Old Virgin


Årets bästa dvdköp:
Säsong fyra av "24". Men jag får inte heller glömma "Eat the Document", Dylandokumentären från -66 som en god själ skickade åt mig.


Årets bästa filmupplevelse:
När jag filmar Muntra Pojkars medlem T.N när han mimar "Nothing Else Mathers". Storslagen humor förevigad på dv.

Årets tv-serier:
24 säs 4, Sopranos säs 5, Extras och Scrubs.


Musik:
Årets bästa skivor:
1. Håkan Hellström "Ett kolikbarns bekännelser"
2. Moneybrother "To Die Alone"
3. Bright Eyes "I'm Wide Awake, It's Morning"
4. Frida Hyvönen - "Until' Death Comes"
5. Rolling Stones - "A bigger bang"


Årets bästa skivinköp som inte kommit det här året:
Rolling Stones "Sticky Fingers", Bruce Springsteen "Darkness on the Edge of Town", The Band "The Band" och Bob Dylan "Love and Theft"

Årest mest lyssnade skiva:
Håkan Hellström "Ett kolikbarnsbekännelser".

Årets singlar:
Håkan Hellström "Dom kommer kliva på dig igen", Bruce Springsteen "Devils and Dust" & Bob Dylan "Tell Ol´Bill"


Årets musikupplevelser:
1. Bob Dylan. Live. Scandinavium.
-När gubbjäveln sjunger "Just like a women", tar i med själ och hjärta på "and it was yoUUUR world... She BrEEEEEEEEEEaks..." så slutar världen att existera.
2. Solomon Burke i Östersund.
-Don't give up on me? Finare än så här blir det inte!
3. Sitta i Lottens rum och lyssna på Beach Boys "Wouldn't it be nice"
-Kommentarer överflödiga.
4. Håkan Hellström, live, sommartoppen
-Det glättiga irriterande tjafset från eurodiscon upphörde och Håkan körde två akustiska låtar och jag förstod att vi var förlorare sen vi var 17 år.
5. Allsången på "Thunder Road" på Yran-campingen
-Springsteen-tjejen med gitarren ska ha ett stort tack. "It's a town full of losers, and I´m pulling out of here to win"

Årets nyupptäcka artist:
Tom Waits, helt klart.


Annat:

Årets bästa bok:
Senaste Pottern?


Årets Hjälte:
Jack Bauer.

Årets komiska geni:
Ricky Gervais

1 comment:

Toni said...

trevliga listor. Fast min musiklista på min blogg var ju inte direkt seriös, om du missuppfattade det. Det var snarare så att mitt listförsök bröt samman när jag insåg att jag inte direkt lyssnar på nya musiker.

Devils and Dust har jag t.ex. lyssnat igenom EN gång och jag tyckte snarast att den var konstig. Skulle nog inte platsa på någon topp-fem lista om jag verkligen satte mig ner och skulle göra en.