Thursday, November 12, 2009

Politiska bryderier.

Saker som retat mitt politiska tålamod denna vecka:

1) Vattenfalls VD ,Lars G Josefsson, vill sälja av det svenska elnätet. Varför då? För att vi ska kunna köpa in oss i brittisk kärnkraft. Vattenfall, ett statligt bolag, äger redan några av Europas smutsigaste kolkraftverk. Nu vill de utöka sitt ägande i världens farligaste energikälla. Vad stolt jag är över att vara svensk ibland.

2) Stolt över att vara svensk blir man inte heller när man läser att Hököpinge i Vellinge kommun ger främlingsfientligheten i Sverige ett ansikte. Jag har själv, under mina episka resor i Sverige, besökt den här kommunen och är medveten om hur förmögen och verklighetsfrämmande den är. När en så pass ekonomiskt välmående kommun nekar flyktingbarn asyl så börjar man tvivla på om dessa beslutsfattare och ortsbor ens vet vad medmänsklighet innebär. Är det okej om vi lämnar tillbaka valda delar av Skåne till Danmark?

3)Tack vare det förbaskade kapitalistiska systemet som härskar i världen så har vi haft en finanskris som sänkt svenska kronans värde. Tack vare detta har jag alltså inte råd att ta ett sista minuten-flyg till USA och se Bruce Springsteen spela hela sin skiva "The River" live i New York. Inser ni. Hela "The River". Allt från "Jackson Cage" till "Point Blank".

Världen är dum ibland.

1 comment:

Systerkitty said...

Det var ett rejält spann på dina bryderier...jag gillert!