Sunday, April 29, 2007

Soundtrack of my summer

Nu har jag beställt de skivor som kommer vara soundtracket till min sommar. En blandning av gammalt och nytt, men för det mesta gammalt, och egentligen bara rock. Senaste gången jag gjorde en större skivbeställning blandade jag in lite soul och jazz och liknande, så nu är jag sugen på lite plastskivor med riff på igen.

Eldkvarns senaste, "Svart blogg" var givetvis en av dem. "Fulla för kärlekens skull" är utan tvekan årets låt hitills. Nånstans slår den an en ton i min nuvarande livssituation. Det blev också lite Stones, deras "Let it bleed" för att vara exakt. Min första The Who skiva blev det också, "Who's Next". Det blir, som sagt, inte så mycket akustisk depp för mig de här kommande sommarmånaderna.

En annan nyhet till min skivsamling kommer bli Patti Smiths "Horses". Förmodligen en av de mer "punkiga" skivor jag har. Patti gör på den här skivan, har jag upptäckt, en helt otroligt vild blandning av poesi och vild skrammelrock. Hon sparkar skiten ur de flesta gubbjävlar med gitarrer när hon skriker sig hes på "Free Money".

Nåt som damp ner i brevlådan tidigare i veckan var den otrrrroligt lyxiga utgåvan av Bob Dylan dokumentären "Don't look back" som fått en egen dvd-box. Jag har inte hunnit kika på skivorna ännu, men till det yttre är den i alla fall kriminellt snygg. Skön kvalitet på själva pappet, två skivor som verkar fulltankade, en bok 168 sidor och ett litet blädderblock med "Subterrean Homesick Blues"-scenen.

Inom en vecka eller nåt är det dessutom dags för nästa mastiga blogginlägg om den inte alltför spännande följetången som är mitt liv. Jag tänkte på det här med bloggande... Jag skriver inte blogg: Jag skriver dagbok. En blogg handlar om många inlägg på kort tid, med små vykort eller åsikter från den bloggande. Min blogg ser jag hellre som en tv-serie, "Six feet under" kanske?, som med sisådär två-tre veckors mellanrum gräver lite djupare i min narcissism och självömkan. Frågan är om det tillför någon nånting eller bara skrämmer bort allt intelligent liv från min närhet.

2 comments:

Anonymous said...

jag skriver faktiskt också dagbok... egentligen gör jag ju det, men man orkar sällan skriva så mycket framför en skärm ^^ får förresten ta o lyssna på dina skivor så jag förstår vad det är du är så fascinerad av

Savela said...

Du får göra det på eget bevåg... Många har prövat, men det har oftast slutat med att de flyr i skräck när de upptäckt mina mörka skivnördiga sidor!