En av Dylans galnaste stunder från -60-talet är givetvis en outtake. Det dröjde till Biograph-samlingen -85 innan den kom ut, och då drunknade den förmodligen i andra outtakes som såg dagens officiella ljus, såsom underbara "Abandonded Love".
Den galna stunden jag pratar om är "I Wanna Be Your Lover". I ett hetsigt mördartempo och en Dylan antagligen speedad på nåt annat än druvsocker stjäl han en gammal Beatles-refräng och gastar:
"I wanna be your lover, baby, I wanna be your man.
I wanna be your lover, baby,
I don't wanna be hers, I wanna be yours"
med sitt omisskännliga sätt att dra ut på konsonanter. Låten är inspelad för "Blonde on Blonde", med älskvärda The Hawks som backupp-band (d.v.s: "The Band"), men texten är galenskaper i äkta Highway 61 Revisited-anda. Mina favoritverser är:
"Well, jumpin' Judy can't go no higher.
She had bullets in her eyes, and they fire.
Rasputin he's so dignified,
He touched the back of her head an' he died"
och
"Well, Phaedra with her looking glass,
Stretchin' out upon the grass.
She gets all messed up and she faints
That's 'cause she's so obvious and you ain't!"
Denna underbara lek med kända som okända mytologiska karaktärer, om de så härstammar från grekisk mytologi eller någon dåtida LSD-bomb, blandas med någon William S. Burroughs liknande ologisk självklar berättarstil. Vissa säger att Dylan kunde nå dessa höjder p.g.a av knarket som han konsumerade, men det är den vanligaste felbedömningen av alla stora rockpoeters begåvning. Man måste födas med ett geni för att kunna påbörja en låt med textraden: "Well, the rainman comes with his magic wand...".
1 comment:
Mycket skön låt, väldigt uppspeedad. Kanske kunde funkat bra om de fått soundet mer "rätt"? Jag vet inte. Det är ingen jag fastnat för innan du skrev om den även om jag hört den många gånger. Men tack för tipset att söka upp den igen!
Post a Comment