Saturday, March 26, 2011

En mu(s)iknörd?



Jag är ingen socialdemokrat. Jag är nog av naturen mer radikal än så. Men! Jag inser ju förstås värdet av en stark socialdemokrati för att få de rödgröna till makten, vilket är ett steg i rätt riktning för att få det här landet till sans igen.

Men mest av allt, bortom politiska åsikter, så är jag musiknörd. Först och främst. Därför gläds jag av att Håkan Juholt blivit vald till sossarnas nya partiordförande. För inte på mycket länge, om inte nånsin, så har en svensk partiledare jobbat så hårt för att marknadsföra sig själv som musiknörd. När det blev officiellt att Juholt var förslaget för denna post så handlade de första rapporteringarna om denna politiska doldis om vilket stort fan av Elvis han var. Och Bruce Springsteen. Och så vidare.

Men gubbrockaren Håkan Juholt slog först till med full kraft när han på Socialdemokraternas extrakongress skulle hålla sitt första korta tal som partiledare. Här nedan kan ni se klippet:

http://www.dn.se/webbtv/nyheter/juholts-forsta-ord-som-partiledare/


Bara en musiknörd kan lägga ner så mycket energi av ett tal, så många stavelser av ett viktigt politiskt budskap på att berätta om "den kärva versionen av Tom Pettys 'I won't back down' i Johnny Cashs version".

Var Juholt kan leda Sverige politiskt är en senare fråga, men just nu tycker jag att vi ska glädjas över att vi har en statsministerkandidat som utmanar en kille som tycker att Da Buzz är skitbra. Akta dig Alfons Åbergs pappa, nu kommer Super Mario och tar dig. Och han tar med sig ett schysst soundtrack.